onsdag 29 juli 2015

Hand av betong

En extra hand kanske?
 Nu ska jag berätta om ett litet roligt experiment som fungerade ganska bra och gav oss många glada skratt. Inför den planerade betonggjutardagen ville vi prova om det var möjligt att göra gjutformar av gipsbinda. Mest på skoj testade vi att göra en form av min vänsterhand.



 Kallt och stelt och lite läskigt var det innan jag tog mig ut ur skalet. Vi hade i ivern glömt att smörja in handen med vaselin som det var tänkt. Dessutom hade jag glömt att några kunder var på väg så det blev en något komisk planthämtning den dagen.  
 När kunderna åkt och gipset brunnit klart klippte jag mig ut och formarna som såg väldigt fina ut. Minsta lilla linje i huden syntes klart och tydligt i formen.

Halvorna sattes ihop med gipsbinda och fick torka till gjutardagen.
Tyvärr slarvade jag en aning och fyllde i för mycket till att börja med så det blev luft längst ut i fingertopparna. Trots att jag skakade ordentligt blev det för lite betong där. Resten av handen blev dock riktigt bra och nog går det att göra enkla formar av gipsbinda om man känner för det. 
Här är resultatet. Kan möjligen upplevas som skrämmande av känsliga personer.
Själv blir jag mest full i skratt när jag ser den krafsa i mossan. 

3 kommentarer:

  1. Vilken kul idé! Vem behöver inte en extra hand då och då. Måste provas vid något tillfälle. Ser kul ut med handen nedanför stubben:-)

    SvaraRadera
  2. Kul och mycket finare än att fylla handskar!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Men va kul! Roligt att det fungerade så bra:)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...