lördag 20 juni 2015

Smultrongran Picea abies

Tidigare i veckan var vi iväg till Arboretum Norr som ligger nära oss. Minst ett besök varje sommar brukar det bli. Den här gången var Smultron och Gullgranarna väldigt vackra med sina avvikande årsskott.

 Det här kan man läsa på en informationsskylt.


 Gullgran med nästan vita skott.


 En riktig bjässe av Smultrongran i Arboretum Norr.

Min nya tradition att gå en tur i skogen på Midsommarafton ledde mig till en överraskande upplevelse. Just som jag gick där slog det mig att det kanske finns liknande avvikare bland granarna på våra marker också. Satte genast igång att spana på smågranarna jag passerade och hade inte gått mer än ca 100 m när jag ser denna uppenbarelse!
Visst är det kul? Ett alldeles eget fynd av Smultrongran!
Man kan bara bli superglad :)))

Ha en fortsatt fin helg!

4 kommentarer:

  1. Fint fynd du gjorde, det gäller att hålla ögonen öppna. Det är lätt att bli hemmablind i närmiljön. Det finns så många vackra barrväxter, tyvärr är jag så dålig på dem. Ha det fint/ Titti

    SvaraRadera
  2. Nu har du nog gett mig en ny sport, att spana efter avvikande granskott. Verkligt spännande! Att variationsrikedomen bland vanliga granar är stor vad det gäller växtsätt, spänst i grenar, längd på barr, hur mjuka barren är, hur tätt de sitter eller färg märker man lätt när man använder granris till julpynt men vid denna tiden på året är jag tydligen alldeles för lite i skogen. Kul och grattis till fyndet!
    Anette

    SvaraRadera
  3. Men så häftigt! Granar är fantastiska, gillar särskilt de mjuka, vackra nya skotten. Även på de helt vanliga skogsgranarna.
    (Det ska bli en pool...)
    Hej hopp! Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Så vackert med avvikande färger på de nya skotten. Jag blir alldeles salig när mina små häxkvastar visar upp årets nytillväxt.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...