lördag 16 maj 2015

Månadsbild maj 2015

Dags för månadsbilden i maj och det är inte så mycket varmare än för en månad sedan! Då låg temperaturen runt noll jämfört med 5 grader idag och ynka 3 under kvällen. Det ser dessutom ut att bli frost i natt. 
För det mesta är det både kallt och blåsigt så turerna med kameran blir extremt korta trots att det finns gott om fina motiv. Några bilder har jag i alla fall lyckats knåpa ihop (med kalla fingrar).

 De röda sockblommorna, Epimedium rubrum, har skira fina blad och knoppar.

 Julrosen blommar för fullt.

Det mesta har vårrensats och snart ska det gödslas ordentligt, den norrländska jorden behöver det.

Jag klädde mig ordentligt när jag gick ut idag men fick ändå hålla ett hårt tempo för att inte frysa. Tack vare det blev mycket gjort och nu väntar en stunds stretching för det stramar ordentligt i musklerna.
Hejsvejs!

6 kommentarer:

  1. En stor eloge för era snygga stenarrangemang! Ni har verkligen känsla för hur stenarna skall placeras utan att det ser stelt och radat ut!

    ..och om det nu är någon tröst så har vi också begåvats med kyligt väder hittills under maj månad...brrrr... synd om fåglarna som häckar, inte mycket flygfä ute och far i det bistra vädret, i går kom ladusvalorna.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  2. Fy så kallt ni har fortfarande! Här har vi ganska varmt ca14 grader igår, men ofta blåsigt eller regn...men igår fick jag lite rensar och det kändes bra:)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Ja, majvarmt är det då inte. Hoppas värmen kommer tillbaka snart. Så fin julros hos dig!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Riktigt kallt här också. Grönsakerna minst en månad senare i år.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Underbar tid ni är i nu. Jag hade gärna skruvat tillbaka lite i tiden.
    Det blir ofta så stressigt här i maj men den tiden du är i är den bästa tycker jag.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  6. Hej Ulrika ! Hur går det ...ha du fått ditt nya växthus? Färdigt!? Visst blir man less på detta väder! Irri man får så lite gjort ute ! Ha en skön helg! / mvh stina Johansson innertavle

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...