onsdag 27 maj 2015

Finbesök och finlir

Som vi har väntat på en igelkott det kan ni inte ana och vad tror ni rusar in i buskaget vid altanen i kväll. Jo, en äkta livslevande, snabb, liten rackare. Äntligen!
Först knäppte jag några bilder inifrån sedan sprang jag ut i strumplästen för att få bättre bilder men då smet den in under altanen. 
Hoppas vi får träffas fler gånger!

Söndagens finlir blev att fixa till på baksidan. Terrakotta rören frös delvis sönder i vintras men de överlever en sommar till med sin nya lite mer avskalade look. De är planterade med taklökar.
 Den rostiga krukan med Helenium siluetter ska planteras med något så småningom. 
En Molinia caerulea 'Moorhexe' skulle bli snyggt, tror jag.
Kanske får krukan flytta till en skuggigare plats för mossans skull planterad med någon annan planta.
Funderar vidare på det.....  




Men tänk vilket finbesök vi fick ikväll :)))

9 kommentarer:

  1. Härligt med sådant fint besök.
    Det är gott om igelkottar här i byn och har varit så under de senaste åren :=)

    Snygga krukplanteringa som passar helt perfekt till din supersnygga skärm.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Vilket fint besök! Själv hade jag en enormt stor råtta på besök i syrenbersån idag, men det var inte lika roligt som en igelkott. Så fint med dina krukor, det är synd att tegelrören gärna vittrar sönder efter en tid. Kanske därför man gått över till plaströr i dräneringssammanhang. Ha det så gott/ Titti

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Fråga. Bottnar du tegelrören med nåt för att innehållet inte ska falla ur när du flyttar dem?
    /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det gjorde jag inte så jag fick fyll i dem nerifrån innan de kom på sin nya plats.

      Radera
  4. Lyllos dig som får finbesök! Gå nu in på Naturskyddsföreningens hemsida och rapportera besöket (om du inte redan gjort det). Här väntar vi på förra årets kottar, ännu har de inte dykt upp. Håller tummarna!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Vilken lycka att få så fint "folk" som hyresgäst! Hos oss eller i vårt område har jag aldrig sett en igelkott.
    Tjusiga rostiga prydnader!

    /Anja

    SvaraRadera
  6. Så kul!! Jag väntar fortfarande. Hade igelkottar som fick ungar i min förra trädgård. Det var så kul att mata dom och se dom knata omkring:)
    Några av mina tegelrör frös också sönder. Jätte fint finlir du hållit på med!!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  7. Ja, det är lycka att få en så fin gäst i trädgården. Här finns allt men aldrig att jag sett en igelkott - tyvärr.

    Jag planterar också taklök i de gamla tegelrören som jag hittade när vi flyttade hit. Jag sätter rören under ett gammalt dubbelfönster till vintern. Det fungerar bra som skydd mot vätan och då blir det inga frostsprängningar. Fast de är charmiga ändå med lite skavanker.

    En skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset ska komma ihåg det till vintern.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...