onsdag 8 april 2015

Fågelholkar

Det var varken lek eller viskningar runt dagens friska vårvindar, snarare buller och dån.
Inget roligt väder att vara ute i så jag höll mig gärna inne med fågelholkarna. Gick bara ut för att måla på lite linolja med färgpigment när det var färdigsnickrat. Fem nya holkar i varierande modeller blev det i år.
Fågelholkar

Fågelholk


FågelholkFågelholkFågelholk

Några nya holkar snickras varje år både för att det är så roligt och för att de små fåglarna ska erbjudas så många boplatser som möjligt här i trädgården. Nu hade jag inte så bra snickar material så det blev helt andra mått än vad som brukar rekommenderas. Hoppas de fungerar ändå.
Den största ska förhoppningsvis passa för en Pärluggle familj.




8 kommentarer:

  1. Så fint dom små fåglarna får! Vi har en enda holk som egentligen sitter inne i kohagen, men precis så att vi ser den bra från altanen. Brukar ha talgoxar i den - men sen har vi massor av andra fåglar som boar lite runt omkring. Det är tornseglare, det är domherrar, det är koltrastar, det är såna där som springer upp och ner (?), det är halsbandsflugsnappare, det är stor hackspett samt det är fler som jag faktiskt inte kommer på just nu. Det blir ju så när man bor på en fågeltät ö och i en liten skog. Just nu, trots att det är mörkt så låter det av massa olika utanför. Mycket trevligt!
    Vet inte om det vackra och förhållandevis varma vädret (+11) idag bidragit.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att det ett väldans kvittrande hos er. Här också faktiskt:)))
      Den som springer upp och ner är nog Nötväckan.

      Radera
  2. Hei! De er kjempefine. Ingen er like og det begynner å ligne en fuglelandsby. For to år siden var jeg på besøk i Karen Blixens hage i Danmark. Hun hadde en skog bak hagen med fuglekasser i nesten hvert tre, men der var fuglekassene like, men i ulike farger. Lignet kanskje på en drabantby. Liker så godt ditt individualistiske preg.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  3. Åh så fina holkar! Skäms på de fåglar som inte gillar dem! Här har vi också haft väldigt blåsigt idag. Men jag var tvungen att ta mig i kragen och gå ut och rensa de sista rabatterna, för annars hinns det inte med. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  4. Så fint att du hjälper fåglarna med bosättningen. Vi brukar göra likadant, varje år blir det några nya holkar. Nu väntar jag på stararnas ankomst, de har alltid symboliserat våren för mig.

    /Gunilla

    SvaraRadera
  5. Så fint! Fåglarna har det bra hos er. Låter mysigt med egen uggle familj!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Jättefina holkar som fåglarna garanterat gärna flyttar in i.

    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Så fina holkar de lär nog trivas bra i dem,så roligt när man har snickrat ihop dem själv också.Jag hade turen att vinna en riktigt fin fågelholk som jag tänker sätta upp någonstans i trädgården för utan fåglar så är inte trädgården hel.Ha en fortsatt bra dag/Margareta

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...