lördag 14 mars 2015

X-faktor/Hemerocallis 'Sammy Russel'

En favorit i augusti

En lättodlad, vacker, roströd daglilja registrerades redan 1951 av Mr Russel, hybridisör i Texas. Vad han hette i förnamn har jag ingen aning om, däremot hette hans son Sammy Russel och det är hans namn den vackra dagliljan bär. Sedan dess har just den här dagliljan varit väldigt populär och flitigt använd i både privata och offentliga planteringar. Ingen rar status över denna växt, men jag kan nog säga att det är min egen favorit bland Hemerocallis, Dagliljorna. Hur jag än funderar kan jag inte komma på några negativa sidor hos växten.


Hemerocallis 'Sammy Russel'



Hemerocallis 'Sammy Russel'

Hemerocallis 'Sammy Russel'
Mitt bidrag till X-faktor - Min favorit i röd/orange!

Kika in och var med du också i Annes utmaning!
http://moseplassen.com/2015/03/rod-orange-blomster/

24 kommentarer:

  1. Den er så fin! Jeg har den i hagen jeg også, og liker den veldig godt :)

    Lykke til!

    SvaraRadera
  2. Nydelig daglilje! Jeg har et par, men får de ikke til å trives skikkelig!
    Lykke til!

    SvaraRadera
  3. For en nydelig daglilje! Nydelig farge :-) og havnet øyeblikkelig på ønskelista mi.
    Lykke til i X-faktor:-)

    SvaraRadera
  4. Fint å få historien til denne populære og takknemlige dagliljen, som også bor os meg :-)

    SvaraRadera
  5. Så flott daglige, og så flott at jeg fant bloggen din på x-faktor! Absolutt en fin måte å finne nye hageblogger på! Lykke til i konkurransen! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt, du är varmt välkommen!

      Radera
  6. Wow vilken rabatt, ursnygg! Nu fick jag lite nya idéer, tack:) . Dagliljan är supersnygg. Men vad är det växten med mörka bladen heter nu igen? Har det på tungan...
    Lycka till i utmaningen
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! De mörka bladen tillhör Ligularia 'Britt Marie Crawford'.

      Radera
  7. Det er litt morsomt egentlig at når planter er veldig gode og sunne, så mister de status... men det er jo slik, at de vanlige står i lavere kurs enn de uvanlige. Men de blir jo ikke akkurat mindre pene av at de er mye brukt..
    Ha en flott helg :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tid har jag lärt mig att uppskatta även de vanliga sorterna som ofta är väldigt bra. Det är nog bra med en mix av vanligt och ovanligt-trygghet och spänning.

      Radera
  8. Så fin historie rundt Sammy Russel, som jeg også har i min hage. Fine bilder av en vakker daglilje! Ha en fin kveld og lykke til!

    SvaraRadera
  9. Kjempe fine bilder du viser av dagliljene! Jeg kjøpte flere for noen år siden, men de har ikke vært særlig blomsterrike, med unntak av den ene. Er ikke sikker på hva jeg gjør "feil".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Likadant är det här med vissa av sorterna. Det beror antagligen på att vissa mer svårodlade. Troligen är de med enkla blommor lättare att lyckas med.

      Radera
  10. Den er fin og så er den både rød og orange, det passer jo fint til konkurrencen:)
    Lykke til

    SvaraRadera
  11. Det der er min favorittlilje! Den glødende rødfargen på den er fantastisk. Lykke til!

    SvaraRadera
  12. Vilken härlig färgkombination. Gillar de sprakande färgerna, det piggar upp.
    Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  13. Liljor är aldrig fel, riktigt fin. Lycka till!

    SvaraRadera
  14. For et fyrverkeri av en blomst! Lykke til!

    SvaraRadera
  15. Nydelig farge på den dagliljen, lykke til! :-)

    SvaraRadera
  16. Nydelig daglilje.
    Lykke til.
    Mormor

    SvaraRadera
  17. Hei! Innmari fin. Likte veldig godt sammenplantingen. Lykke til!
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  18. Jo, jag har försökt men det går för fort. Jag hinner inte med. Det borde vara ett tema i veckan och inte som nu så att man i princip inte hinner med annat än X-Faktor i sin blogg.
    Din daglilja är fin och gör sig bra i sensommarrabatten.

    /Anja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite stressigt är det allt, men roligt.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...