torsdag 12 mars 2015

X-faktor vit/Eurybia schreberi

Små vita stjärnor

Eurybia schreberi
Eurybia schreberi
Tidigt i trädgårdskarriären hade vi besök av ett gäng nya medlemmar i Sällskapet Trädgårdsamatörerna. Som tack för besöket fick vi en liten planta med namnet Aster schreberi. På senare tid har namnet ändrats till Eurybia schreberi. Den kallas även Schreber's Aster och påminner rätt mycket om Eurybia divaricatus, Vit skogsaster, som utsågs till Årets perenn 2015 av Perennagruppen. 

Hur som helst den lilla plantan växte till sig i rask takt och blev en riktigt bra marktäckare, ca 40-50 cm hög. Den är lättskött, får aldrig ohyra, behöver inget stöd, dessutom blommar den sent och länge när många andra perenner blommat ut. Riktigt tur har vi om hösten blir lång med några torra, soliga dagar då fröställningarna spricker upp till en extra bonus.

Eurybia schreberi
Vacker i november!

Bäst som marktäckare
  Enda nackdelen är att den sprider sig för snabbt i en samplantering med andra perenner. Mitt råd är därför att plantera den som marktäckare intill kraftigväxande perenner eller som matta under buskar och träd.
Till sommaren ska jag ta mitt eget råd på allvar, små vita stjärnor i massplantering ska lysa upp höstmörkret!

Bra marktäckare kan man aldrig få för många av!

http://moseplassen.com/2015/03/hvit-blomst/

18 kommentarer:

  1. Så fin den er! Kjenner ikke til den fra før, men det var en spennende plante. Gode markdekkere kan en ikke få for mange av, nei :)

    Lykke til!

    SvaraRadera
  2. Den er fin. Jeg kendte den heller ikke, så der lærte jeg igen en ny plante at kende. Det sker ret ofte under denne Xfaktor :)

    Held og lykke.

    SvaraRadera
  3. Intressant att få se denna växt, och fröställningarna är ju magiskt vackra.
    Den växten hamnar på min önskelista direkt!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så fin den var. Jeg har ikke hørt om denne før. Spesiell med de flotte frøstandene :-). Lykke til!

    SvaraRadera
  5. Fin både då den blommar, och har blommat klart.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Den var helt ukjent for meg, men så vakker blomst!
    Ønsker deg lykke til!

    SvaraRadera
  7. Også ukendt for mig, men fin er den.
    Lykke til

    SvaraRadera
  8. Også ukendt for mig, men fin er den.
    Lykke til

    SvaraRadera
  9. Då kanske jag ska satsa på den också har tänkt mig årets perenn den ser så häftig ut på bilderna jag sett.
    Ha en fin och skön fredag
    och lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Så vakker den var. Ser at den kan høre til Asters, men har ikke sett disse hvite tidligere. Godt valg. Lykke til.

    SvaraRadera
  11. Hei! Vakre små krager. Har aldri sett dem før. Det er spennende å se nye vakre blomster. ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  12. Ny for meg! Kjempefin! Lykke til :-))

    SvaraRadera
  13. Kjempefin! Og så utrolig flott i november! Lykke til i konkurransen:-))

    SvaraRadera
  14. Jag gillar den helskarpt men hos mig vill den inte sprida sig. Konstigt tycker jag men jag har planer för att ha den på något annat ställe.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  15. Så fin! Jag har bara den vanliga Vita Skogsastern, den är toppen att ha under träden(som vi har många av här)där inget annat trivs.
    Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  16. Riktigt fin bild. Skogsastern har även jag och den gillar jag väldigt mycket.
    På tal om att bo i Norr och att vårens ankomst dröjer ännu hos er. Tack vare den sena våren hos er förlängs min vår. Det är så roligt att se alla norrländska glada utrop när krokusen och andra tidiga vårblommor dyker upp hos er och mina redan är utblommade ;-))!

    Trevlig helg!
    /Anja

    SvaraRadera
  17. Väldigt vacker! den måste jag kolla upp!
    Hoppas du får en fin helg :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...