måndag 16 mars 2015

X-faktor blommor: Blå

En skötsam blå näva med mörkt bladverk!
Nåva, Geranium

Den allra första nävan som planterades i vår trädgård var Geranium 'Johnson's Blue'. Jag var nybörjare då och skulle göra en rabatt i blå toner. Läste och valde perenner som skulle vara fina ihop på just den platsen. Föga anade jag väl då vad som skulle hända med den lilla blå blommande plantan. Den beskrevs så vackert som en bra perenn med lysande himmelsblå blommor med ljusare mitt och ådring. Jo hejsan, värre ogräs får man leta efter. Efter 20 år av ivrigt rensande sticker den fortfarande upp sina irriterande blad här och där.
Trots det har många nävor hamnat i jorden här, och ingen har uppfört sig lika ogräsaktigt som 'Johnson's Blue'.
Vet inte riktigt vad jag ska säga om nävorna, men på rätt plats och i rätt sällskap så...

En blå Näva, Geranium utan sortnamn, med mörka blad blir mitt bidrag till X-faktor.
Här i sällskap med blommande Alunrot och Gyllenlönn, Acer shirasawanum 'Aureum'.
Det är sällskapet som gör festen eller vad tycker du? 
Skojade bara, nog är nävorna charmiga även de!


http://moseplassen.com/2015/03/x-faktor-blomster-bla/

12 kommentarer:

  1. Nydelig! Kan det være Geranium `Purple Haze`? Jeg sådde min for flere år siden, og den har mørke blad, og vokste seg kraftig til på kort tid! Men flott er den :)
    Lykke til!

    SvaraRadera
  2. Vilken fin näva.
    Så snyggt när det är mörka blad.

    Lycka till

    SvaraRadera
  3. Nävor är fina, och finns i så många fina färger.
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Verkligen en viktig växt i våra trädgårdar
    Ha en fin och bra vecka
    och lycka till
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vacker kombination av färger. Jag önskar att mina nävor också ville sprida sig lite, men än så länge ser det inte ut som de tänkte det. Kanske beror det på vår sandiga jord. Ha en skön vecka/ Titti

    SvaraRadera
  6. Nydelig blå blomst! En flott kandidat! Lykke til i konkurransen:-)

    SvaraRadera
  7. Så fint och särskilt i kombination med "sällskapet" :) Lycka till i x-factor!

    SvaraRadera
  8. Jag är verkligen förtjust i nävor och har massor, men du har helt rätt. Man får tänka sig för vilka man sätter var!
    Jag "råkade" sätta några stycken under rosenspaljén i förträdgården och där växer dom bra - och väldigt mycket. Dom blir så stora att dom hänger ut en meter i grusgången framför, så man får faktiskt ta till häcksaxen ibland. Och då är det `Rozanne´ som jag inte trodde skulle bli så enorma.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  9. Nydelig storkenebb! Flott farge på både blomst og blader! Ha en fin dag og lykke til!

    SvaraRadera
  10. Ja, det kan bli ett problem med växter som trivs för bra så de sprider sig överallt.
    Men hellre det än att växter man köpt och hoppas på bara dör.

    Jag tycker 'Johnsons blue' är riktigt snygg.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Lekker blå storkenebb og nydelig sammenplanting :-)
    Lykke til!

    SvaraRadera
  12. Hei! Vakkert bilde. Er helt enig i at det er selskapet som gjør festen.
    Ha det godt og lykke til! Anne

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...