lördag 7 mars 2015

Pulsatilla, Muscari, Clematis

Trädgårdsfärger #23 - Vårgrönska 

Pulsatilla, Muscari, Clematis
Förra årets vårgrönska, Pulsatilla, Muscari och Clematis. 

Meteorologisk vår har vi redan nu, sedan några dagar, men inte den minsta vårgrönska kan hittas. Bara det vintergröna är grönt så här tidigt på säsongen. 

När temperaturen legat på över noll grader sju dagar i följd är det vår enligt SMHI's definition vår från den första av dessa sju dagar. Normalt infaller våren i mitten av april här i Västerbottens kustland. Den så kallade vår vi har nu är med andra ord inte den riktiga våren, den bara luras. Förra året var "våren" ungefär lika tidig och det var inte bra för trädgårdens växter. Inte för oss heller vi blev bara ledsna när vi såg växterna lida av bakslaget som givetvis kom.

Idag är det jätteblåsigt, det snöar, inget härligt vårväder, inte ens jag vill gå ut. 
Tur att jag tog in lite spillvirke tidigare i veckan så jag kan snickra några fågelholkar. Tids nog kommer den riktiga våren och då ska vi ha många lediga rum till småfåglarna.


6 kommentarer:

  1. Jag tittar ut på en grå himmel efter gårdagens sol. Men när jag läser om ditt väder inser jag att jag är privilegierad ändå. Jag är inte såå orolig för att backslag ska skada. De kommer komma men mindre svåra. Fin vårgrönska i dina bilder. Och fågelholkar skulle jag vilja ha fler av :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  2. Vilken fin grönska från i fjol, vi kommer nog dit igen. Låter inget vidare med snö.
    Ha en trevlig helg, trots väder och vind. Marika

    SvaraRadera
  3. Fina vårbilder. Snart kan du fota årets skira grönska.

    /Anja

    SvaraRadera
  4. Fina bilder....tänk snart är vi där igen.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Fina bilder....tänk snart är vi där igen.....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Det var härliga vårbilder. Längtan efter våren blir olika lång beroende på var man bor, men den längtan kan man kanske försöka göra till njutning i stället. Planera och förodla, det är också trevligt.
    Kram

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...