lördag 21 mars 2015

I "lilleputtarnas" värld!

Rhododendron plantor är inte stora.

Titta bara på den här.

Våren 2010 började äventyret i lilleputtarnas värd. Vi fick med oss några frökapslar från en liten Rhododendron när vi var på inköpsresa till Larz Danielsson/Spezialplant den våren. Det bruna fnösket var som liten bedårande skatt eftersom det kom från en klon från Evert Nilsson i Jämtland.
Tidigt året därpå såddes det pulver som skulle föreställa frön efter konstens alla regler. Det verkade vara så noga med Rhododendronsådder att jag blev rent ut sagt nervös. 

Så farligt var det nu inte, de är inte alls så kinkiga som jag trodde. Snarare lätta, bortsett från att de är så minimalt små. Mot förväntan gick det så fantastiskt bra att jag fortsätter med sådd av olika Rhododendron varje vår!

Här är årets småttingar, Azalea canadense 'Alba'

Azalea canadense 'Alba'
Moderplanta är den här lilla skönheten Azalea canadense 'Alba'

 De här är ännu mindre, Rhododendron lapponicum som växer vild i Sverige. Tänk så spännande att följa deras utveckling!

Azalea canadense 'Alba'
 När jag rensade frökapslarna från Azalea canadense 'Alba' var jag tveksam om det skulle bli någontig av det jag sållade fram, men oj vad det grodde!

 Här har jag försökt mig på en första utskolning. Väldigt pillrigt och jobbigt för ögonen, kan jag lova. Som tur är har de ett väldigt bra rotsystem, de är helt och hållet starka och tåliga att hantera.

Här har första årets sådder blivit 1,5 år och har klarat en vinter och sommar utomhus i krukor.

Nu är många av dem utplanterade i trädgården och hur det har gått för de små i vinter återstår att se.

Den här metoden fungerar helt okey hos oss
Blanda så jord av naturell torv, den ska vara fri från ogräs frön, kalk och gödsel. Sålla torven och blandad med lite sand, minsta lecakulorna och vermikulit. Har inga mått, går bara på känsla. Blandningen ska vara porös och inte packas för hårt i krukorna. Plantorna får snabbt långa rötter så krukorna bör ha lite djup. Se till att sålla fram frön utan att annat skräp följer med och hamnar på såjorden tillsammans med fröna, det kan orsaka mögel i krukan. 
Fröna, som mest liknar pulver, strös sedan ovanpå jorden och krukan ställs i en behållare med lite vatten i botten. Jorden får suga upp ordentligt med fukt av sig själv vilket kan ta lite tid. (ingen vattning uppifrån). När det är klart täcks krukan med plastpåse eller plastlock så fukten hålls kvar. Krukorna placeras under lysrör och får ca 16-17 timmar ljus per dygn. Lufta gärna varje dag.
Det brukar börja grönska så smått efter 2-3 veckor.

Dags för pillergöra
Omskolning i liknande jordblandning, när de fått sin andra omgång blad. Blanda gärna upp jorden med lite granförna, mulljord från granskogen. Gödsla med svag närings lösning, Vitagro fungerar bra. 
Det var deras rekommendationer jag följde till en början.

Lilleputtarna är inte kinkiga - bara pillriga ;)

7 kommentarer:

  1. Tur att man inte gillar att fröså och att vi inte kan ha rhododendron här! Fast å andra sidan ska det bli mycket spännande att se hur det går för dina alster. Det är betydligt roligare att se andra kämpa på än att behöva göra det själv. *fniss*
    KRAM och TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Oj, så spännande och duktigt gjort! Jag är urdålig med frösådder, just detta pillrande är så påfrestande men jag blir allt lite avundsjuk på dina frösådder. Rhododendron tillhör favoriterna här.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Så utrolig spennende å så rhododendron! Jeg tenker liksom ikke på at busker kommer fra frø, noe de selvfølgelig gjør! Foreløpig tror jeg det holder med sommerblomster og enkelte stauder for min del! Lykke til videre med de små! Hilsen Anne-Kristin

    SvaraRadera
  4. Så spännande! Har aldrig sått Rhododendron själv, men det lät inte så svårt på din beskrivning. Blir spännande att följa dina sådder framöver.
    Ha en skön söndag/ Titti

    SvaraRadera
  5. Hei! Når jeg ser sånt, blir jeg veldig inspirert. Det handler om å starte fra 0 og følge plantene år for år. I dag har jeg prikla stauder og sommerblomster, og det er lilleputter, men har et helt annet perspektiv.
    Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
  6. Ler gott! Har inte sått Rhododendron på många år nu men omskolningspillet kommer jag ihåg. Har blivit rhodosugen igen så till nästa år blir det nog sådd igen. Kul och inspirerande läsning :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  7. Nu blev jag lite inspirerad att så lite frön, efter att ha sett dina fina bilder.
    Ha det gott!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...