fredag 6 mars 2015

Dianthus, Nomocharis, Kalmia, Kolkwitzia...

Alla är de rosa!

Rosa är tema i Blommig fredag denna gång.

Rosa kan vara väldigt olika vissa drar åt blått vilket gör mig förvirrad medan andra är riktigt rosa. Det var inte alls så lätt som jag trodde att hitta rosa. Nu blir det i alla fall så här. Vissa mera rosalila kanske men de får vara med ändå. 

Dianthus
Många rosa Nejlikor Dianthus med Makaonfjäril

 
Lite färre nejlikor på den plantan

 Nomocharis aperta
 Nomocharis aperta och Kalmia

 Ros 'William Buffin'
 Ros 'William Buffin' och Borstnejlika 'Mormor's'

 Nejlikor och Saxifraga
 Paradisbuske Kolkwitzia amabilis
 Paradisbuske Kolkwitzia amabilis 

Rosa tulpaner ur en mixad påse.
Tänk att snart är vi där, i tulpantiden! Vi börjar att se slutet. Ja, det gör vi, just för tillfället i alla fall.
Vi har haft en meteorologisk vår i hela fyra dagar nu! Väldigt tidigt, kanske för tidigt, men vi ska inte vara negativa. Det går säkert bra ändå men tro inte att vi ropar hej vår ännu.

Det var allt rosa och lite blandade vårkänslor från mig.
Önskar dig en finfin helg!

21 kommentarer:

  1. Vackra rosa bidrag! Andra inlägget med nejlikor...varför har jag inga hos mig börjar jag tänka! Paradisbusken ska jag skaffa mig i år:)
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Vackert, vackert, vackert, det är så härligt att inspireras av allt fint.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  3. Så fint, nu blev jag påmind om borstnejlikan, dem skall jag skaffa fler av.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Vackra rosa exempel! Visst är tidigheten kluven. Det känns nästan som aprilväder i mars med sol ena stunden och en annan dag blöta bomullstussar från himlen.

    Ha en fin helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Så ni börjar också få vår hos er! Visst längtar man. Nu regnar det här hos oss men det ska bli sol och varm till helgen säger dom.

    Nomocharis aperta måste jag googla. Den är ju helt fantastisk.

    Ha en riktigt skön helg
    Kristina

    SvaraRadera
  6. Nu fick jag en släng av habegär när jag ser på dina bilder.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Så mycket vackert i rosa! Jaså har ni vår redan? Här har vi fortfarande massor av snö på tomten och flera minusgrader på nätterna, men till helgen har de lovat varmare väder. Trevlig helg/ Titti

    SvaraRadera
  8. Visst är det lite upp och ner allt. våren kommer och går lite som den vill i år känns det som. Men det är ju kul i alla fall bara att få känna på den lite. Det får gärna ta lite tid då kan vi njuta lääänge av våren. Du har många fina rosa blommor hos dig.
    Ha en fin och skön helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Paradisbusk må jeg sjekke ut nærmere. Helt nydelig blomster!

    SvaraRadera
  10. Även om jag inte tillhör de rosa fanatikerna, måste jag medge att det är fint.
    Ha de gott. Catarina

    SvaraRadera
  11. Kul med fler nejlikor än i mitt inlägg! Underbart med just den fjärilen, avundsjuka jag vill se en igen.
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Åhh, varför har jag ingen kalmia! Måste skrivas på listan....
    Trevlig helg

    SvaraRadera
  13. Jag stört gillar dianthus!
    Nu längtar man just efter fjärilar.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  14. Flotte rosa sorter! Nomocharis et lite smykke :)

    SvaraRadera
  15. Ja, tänk snart är vi där, i tulpanens tid. :) Paradisbusken påminner mig om barndomens trädgårdar, den väcker fina minnen.
    Önskar dig också en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  16. Vilka jättefina rosa du visar! Tråkigt att rosorna inte trivs hos dig, har du mycket sandig jord? Hur som helst ser det jättefint ut! Ha en fin helg! :) Mia

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder och vackra rosa bidrag. Nu längtar men verkligen efter sommaren....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  18. Japp! Det är verkligen tidigt! Men... skönt :)

    //Veronica


    SvaraRadera
  19. Det är så härligt att våren kommit och vi håller alla tummar för att det inte blir några större bakslag.
    Fina rosa bidrag!
    Allt gottMgott
    Milla

    SvaraRadera
  20. Nomocharis a...vad den nu hette, så fin. Ja som inte ska skaffa några flera rosa växter nu hmmm... ;)
    Den borde ju kunna gå hos mig också, är den tidig?
    Trevlig vecka, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där blommade i början av juni förra sommaren. Vanligtvis brukar de blomma lite senare.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...