lördag 21 februari 2015

Händelser vid skogen

 Dagen var helt perfekt för en skogstur på skidorna!

Skare och solsken vad kan man mer begära av en februaridag?
Uppe vid krysset bor vi. Mitt i skogen? Nej, inte riktigt, Det ser ut som så, men är inte riktigt så, nu är det dessutom lite mindre skog runt gården än tidigare. Här har nyligen avverkats.

Vi såg lodjurs spår, alldeles i närheten, när vi var på skidtur i slutet av januari. Örnar ser vi ofta i skogskanten vid åkrarna en bit bort (1 km). Vildmarken runt knuten kan man väl säga? 

Från det ena till det andra
Frösådden har varit igång sedan i november men trappas givetvis upp nu när ljuset återvänt och lysrören kommit på plats.
Här perenna sådder som dragit åt sig fukt inför utevistelsen under snön.

 Den 5/2 var det en hel del snö att gräva bort för att kunna sätta ned krukorna i plastbacken under snön. Där får de förhoppningsvis en bra stratifiering för att kunna gro när tiden är inne.

Åter till skogstemat för samtidigt pågick skogsaverkning helt nära. 

 De körde igång den 5/2 och två dagar senare såg vi....

 så mycket mer av himlen i öster.

Numera ser vi också fantastiska soluppgångar genom den tunna skärmen av skog som är kvar i tomtgränsen. Ganska skönt faktiskt även om skogen är ett favorit tillhåll för oss.
Det här var en kort sammanfattning av det inträffade under och omkring min influensaperiod. 
Nu känner jag mig helt frisk och i morgon blir det en lång härlig skidtur igen. Man får passa på när man är ledig för jag åker gärna i dagsljus. Testade en kort tur med pannlampa i fredagskväll men det var ingen hit. Visst får man motion men jag vill njuta av dagsljuset och lanskapet när jag skidar. 

Det mår jag bra av!



6 kommentarer:

  1. Fantastiskt fina bilder! Och vilken härlig soluppgång att njuta av. Ha det gott/ Titti

    SvaraRadera
  2. Gott att du tillfrisknat. Ingen flunsa i vårt hus än så länge, peppar, peppar. Så otroligt vackra vidder och vilken soluppgång. Ljuset piggar upp. Kankse nån stråle lyckas pressa sig igenom molntäcket här idag. Det känns lovande just nu.
    Bra att ha snön att stratifiera i. Hinner man sen glömma vad man gömt därunder, så kan man ju dessutom få en positiv överraskning om ett tag, men det kanske bara är jag som är så tankspridd.

    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Alltid lika fint att å se andras naturbilder. Du haet vackra omgivningar som du så fint har fotat!
    /Anja

    SvaraRadera
  5. Alltid lika fint att å se andras naturbilder. Du haet vackra omgivningar som du så fint har fotat!
    /Anja

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...