tisdag 27 januari 2015

Rostig Valeriana Vänderot

Valeriana är namnet på den rostiga skärmen som är designad av min kusin Eva Larsson
 Förra försommaren planterades Palettblad 'Lime Light/Palisandra' intill skärmen och jag tyckte det såg stiligt ut. Vädrets makter var inte av samma åsikt. Palettbladen huttrade så bladen trillade av, ett byte av växter blev nödvändigt.
Det blev inte alls lika stilfullt utan ett virrvar av det som fanns kvar av annuellerna, inte bra, men vad gör man? Rätt skönt när senhösten kom och virrvarret rensades bort. Nu funderar jag på vad som ska växa där till sommaren. Något som tål sol och torka?
Evas rostiga skärmar, finns nu även att köpa hos Blåeld i Tavelsjö.

Skärmen Valeriana, min favorit på trädgårdsmässan i Umeå, kom till trädgården sommaren -14 och placerades vid spaljén intill Trädgårdslandet.  Läs mer om trädgårdslandet 2014.

10 kommentarer:

  1. Åh va snyggt! Jag gillar rostiga detaljer som många andra i trädgården. Dom smälter in så bra med allt det gröna.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vilka helt fantastiskt vackra skärmar. Vill - naturligtvis - ha! Men...det är lite långt bort och jag tror att frakten blir vansinnigt dyr hit till Gotland. Men dom kanske finns att köpa lite mer söderut.....!?
    Själv köpte jag en rostig strut på pinne i Skåne när vi var på semester där 2014. Skulle gärna se ett par sådana till plus en skärm, men man kan ju inte få allt tyvärr!
    När det gäller plantering av något vackert mot skärmen, så får det ju inte vara något som skyler skärmen alltför mycket.Därför var dom första bilderna så vackra. Men du lyckas säkert hitta något som passar. Nått i gult- eller lime vore tjusigt tror jag.
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte de finns söder om Umeå tyvärr. Tack för synpunkterna om plantering framför skärmen. Ska nog hålla mig till lågt limefärgat.

      Radera
  3. Jag är så förtjust i din fina rostiga skärm. Kan tänka mig att många växter gör sig fint mot den rödbruna färgen. Kul att se vad du hittar på/ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Älskar rost i trädgården den skärmen var ju super fin.Särskilt fin på vintern. Gillar även Vänderot och vill mer än gärna att den sprider sig i trädgården.
    Ja vad skulle du kunna sätt till den? Det finns ju en alunrot som har limeiga blad men den blir ju inte så hög? Skall fundera ut något som även går på höjden.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra förslag! Alunrot skulle fungera bra där det tror jag också.

      Radera
  5. Jättefina, alltså verkligen jättefina skärmar!
    Kan du inte ha en liten japansk lönn eller en pytte-vingadbenved i kruka som du sen flyttar in frostfritt på vintern?
    Trevlig kväll på dig.

    SvaraRadera
  6. Vilken snygg skärm!
    Jag har inga bra förslag på vilken växt som passar in där bredvid, men något som står i kontrast mot rosten, skärmen är ju så snygg att det är ju synd och skam att dölja den under frodiga växter.

    Mot den vita snön måste den ju vara toppenfin.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittade på den nyss, full med snö, superfint! Så får det bli inga höga växter, skärmen ska synas.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...