fredag 23 januari 2015

Rosenpion Paeonia veitchii

Nu ska favoriterna visas upp i Blommig Fredag.
Men vad gör man om man har MÅNGA favoriter? Alla mina ryms då verkligen inte i ett enda inlägg!
Jag kollar i arkivet och väljer den första som visar sig. 
Okey då blir det Rosenpionen som blommar tidigt och länge, är stadig, inte så hög och har en klädsamt naturlig look. De vackra bladen är en bonus.

Rosenpion Paeonia veitchii

  Paeonia veitchii 'Alba'

Paeonia veitchii 'Alba'

En av mina många favoriter i trädgården - den vita Rosenpionen!

Trevlig helg!

33 kommentarer:

  1. Jättevacker! Det var ett svårt tema denna veckan:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. En av mina favvon också - den vita. /Anja

    SvaraRadera
  3. De är verkligen också fotade så man blir förälskad direkt! :)

    SvaraRadera
  4. Ja, inte är det lätt att välja favorit när man har så många.
    Men, bland Pioner så är Rosenpionen min absoluta favorit också.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Den vita rosenpionen är verkligen fin, vi har bara rosa. Jag valde mellan pion och iris när det gäller favoriter men iris vann den här gången och ligger nog etta hos mig. Men alla blommor är fina (nästan). Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt fina bilder! Ja rosenpion är en riktig goding det håller jag med om.Tack för att vi får se dom hos dig!

    SvaraRadera
  7. Så vackra!! Säger som någon tidigare att man blir lätt förälskad av dina bilder:) Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Mycket, mycket vacker den vita :) Väldigt fina bilder. Har försökt hitta en planta men inte lyckats... ..ännu. Rosenpionerna är vackra precis hela säsongen. Fröställningarna och fröna så läckra. Fint val :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  9. Så vackra pioner, speciellt den vita
    I vår trädgård har vi endast gammaldags doftpion, kanske läge att komplettera med lite mordernare sorter.
    Ha de gott. Cat

    SvaraRadera
  10. Vackert med en vit pion!
    Må så gott!

    SvaraRadera
  11. Den är vacker på dina bilder, Den fattas hos mig.
    Det är inte lätt att välja
    Ha en fin fredag
    Meta

    SvaraRadera
  12. En riktig favorit bland pionerna.
    Den vita får jag söka efter.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  13. Rosenpion, den ska man alltså lägga på minnet, vilken sötnos! Jag har en hel del vanliga pioner men ingen sådan. Ha en bra helg.

    kram louise

    SvaraRadera
  14. Ett lysande val och fina bilder!
    Trevlig helg
    Anette

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder.....en favorit värd att visa upp....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  16. Där blev det ännu ett namn på "vill ha-listan"! :) Den pionen var ju ljuvlig, vill ha den i min lundmiljö, det är bara att hålla utkik inser jag. tack för att du delade med dig av den fina favoriten.
    Önskar dig en fin helg!
    Kram Kristina (som fuskade lite med att välja bara en favorit)

    SvaraRadera
  17. Heisann!
    Ser at vi har mange felles favoritter, peoner er en av dem. Vakre i alle varianter og farver- og de står så majestetisk i bedet.
    Blir du med på BSW i morgen?
    Uansett ha en fin helg ;:OD)

    SvaraRadera
    Svar
    1. BSW låter intressant så om det gills att gå med skidorna så kanske jag provar att vara med ;)

      Radera
    2. Velkommen til BSW på ski, passer utmerket - og jeg har notert meg Blodrot som en plante jeg ønsker meg i egen have!!

      Radera
  18. Så vakre de er! Jeg er veldig glad i peoner av alle slag, og de du viser var virkelig flotte.

    God helg!

    SvaraRadera
  19. Så vakre så vakre - både i rosa og hvitt! Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  20. Håller med dig om att det var svårt att välja men det gör inget för oj vad många olika fina favoritperenner man får upptäcka denna vecka! Rosenpion - underbar!

    SvaraRadera
  21. Så fin den var och helt ny för mig! Den liknar höstanemon i blomman tycker jag. /Anette

    SvaraRadera
  22. Vilken raring. Så vacker i all sin enkelhet. Inte alls så inställsam som en "vanlig" dubbel pion.

    Ha det gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  23. Helt makalös vacker!
    Särskilt när det är många i rad den bilden är magisk!
    Den kommer jag att drömma om att få ta en vacker dag.
    Annika

    SvaraRadera
  24. Tack för alla goa kommentarer!!! Jag kan glädja er alla som vill ha Rosenpioner med att de är enkla att föröka med frö, dessutom växer och blommar de snabbare än de andra släktingarna. När man väl har en blommande planta sprider den sig själv ganska frikostigt.:)))

    SvaraRadera
  25. Åh, har ingen rosenpion men vill ha för den är såå vacker.
    Trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  26. Vilket smart sätt att angripa den svåra utmaningen! Så borde ju jag också ha gjort istället för att lida alla dessa kval att välja o välja bort, ha ha! Rosenpion, en ny bekantskap, som jag blir nyfiken på.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  27. Lätt att förstå, den är ju hur fin som helst!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  28. Har den också - i en av pallkragsrabatterna. Men...det blir nog lite väl torrt där så jag ska flytta den i vår!
    TREVLIG SÖNDAGSKVÄLL
    Susie

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...