tisdag 9 december 2014

Julkalender 2014/lucka 9

"Renen har landat"



Har hamrat och skruvat och byggt mig en ren!

Den vimsade runt här på gården för att hitta en bra plats åt sig. Tillslut mellanlandade den här i skogskanten.
***
Det här blev alltså resultatet av stunderna i "snickarboa" under gångna helgen.
Här kommer en beskrivning till den som vill prova:

Delarna till stommen kapades till av spillvirke.
Huvud 20 cm, Hals 32 cm, Kropp 46 cm kapas snett i båda ändarna av grövre virke, Framben 35 cm, Bakben 40
För att vinkla benen aningen utåt sattes en kil mellan benen upptill där de fästes i kroppen. Kilarna syns på första bilden.

Hornen snickrades av torra grenar och målades vita. Fästes med spikband och skruvar. 
Ett tips: Det är lättast att fästa hornen före man lindar på granriset.

Klipp till granriset i bitar på ca 15-20 cm. Linda fast det i buketter ungefär som när man binder kransar. Försök få det jämnt fördelat runt om stommen. 

Börja linda benen nerifrån. 
Huvudet framifrån nosen. 
Kroppen bakifrån rumpan.  
Sist lindas halsen från bakhuvudet och ner mot benen.
Där det blir kala fläckar kan man sticka in lite ris under bindtråden i efterhand. 
Blir den för rufsig någonstans kan man ansa med sekatören.
Lycka till!





6 kommentarer:

  1. Vilken fin !
    Du är duktig du. Gillar hornen det blir liksom pricken över i:et.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var en rolig utmaning att fixa hornen, men inga horn - ingen ren. Så det blev några pinnar som slutlig lösning + lite finsnickeri ;)

      Radera
  2. Vilken fin!
    Såg ditt inlägg hos Eva om Rumsgranen, jag har haft min i 3 år tror jag och jag tar ut den på sommaren i kruka.
    Och den trivs jättebra!
    Växer så det knakar :)

    Hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vad bra! Då ska jag köpa en så fort jag ser en. Tack för tipset!

      Radera
  3. Vad fint med en julren. När min dottersåg den så sa hon: ooaa mamma en sån kan vi väl göra. Jag sparar ditt inlägg så får vi försöka, kanske inte i år men till nästa jul. Den var verkligen läcker och cool, som min dotter uttryckte det.
    Ha det gott!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att ni gillar den! Givetvis ska ni göra en julren. Är man två som hjälps åt blir det ännu roligare och då går det dessutom dubbelt så fort ;)

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...