lördag 13 december 2014

Julkalender 2014/lucka 13

Lucialjus!

Idag firas Lucia som alla vet. Att namnet kommer från det latinska ordet för ljus lux vet vi också.
Av de gamla traditionerna har vi bara tagit till oss de bästa bitarna och tur är väl det. Ursprungligen var tiden för Lucia inte så vacker som man kan tro. Onda makter var i omlopp på lucianatten, djuren kunde tala och på vissa ställen var det ingen vänlig Lucia man väntade på utan en kvinnlig demon eller en Lussegubbe. Alla var rädda och höll sig inomhus den natten. Läskigt!
Nu slipper vi vara rädda - vilken tur att utvecklingen gått åt rätt håll!
***********
Här kommer ingen Lucia att visas upp. De söta ljusbärarna syns tillräckligt mycket på andra ställen tänker jag och plockar fram den här bilden av sommarljus. Den får sprida glädje här istället.

Kliv in - kasta vinterkläderna - bara njut av sol och doft!  

Trädgårdsgång
5/7-14

Ha en riktigt fin Luciadag!




2 kommentarer:

  1. Som man längtar efter det DÄR ljuset!
    Och jag syftar inte på Lucias ljus, även om jag såg ett fantastiskt skönsjungande Luciatåg igår!
    Nu kom snön och nu kan det väl bli vår!

    /Lillianna

    SvaraRadera
  2. Underbar bild! Precis vad jag behövde en sån här regnig dag:)
    Tack!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...