måndag 1 december 2014

Julkalender 2014 / lucka 1

Dags för julkalender !

En kalender utan bestämt tema där vad som helst kan dyka upp bakom "luckorna"- julönskningar, pyssel, sommarminnen, vinterbilder......
En sak vet jag säkert. Frölagret är väl fyllt så några små julgåvor lär dyka upp då och då.
Häng med här kommer första luckan.

Lucka 1 

Snälla tomten jag vill ha en igelkott, en riktig!
Den kan få bo i vår trädgård och äta sina älsklingsrätter som sniglar, maskar och frukt. Jag kan lägga ut några ägg då och då för det gillar den visst också. Ormar har vi inte men ödlor, grodor, sorkar och möss finns det gott om. Den får gärna leta godbitar i komposten. Bär och svamp har vi så det räcker även till igelkotten.


Vi har, tycker vi själva i alla fall, den perfekta trädgården för igelkottar. Här finns mysiga rishögar , lövhögar, kompost och som sagt mycket god mat. Men ingen igelkott har vi sett till förutom den som S såg när resten av familjen var i Göteborg för några år sedan.

Igelkottar är urtidsdjur!

Tänk att det fanns igelkottar redan för 65 miljoner år sedan. 
Det läste jag på Svenska djurskyddsföreningen.
 Helt fantastisk!

För länge sedan, när jag var liten, tog familjen hand om några små igelkottungar som blivit föräldralösa när deras mamma blev trafikdödad. Vi matade och höll rent i deras låda. Man kunde hålla dem i handflatan så små var de och man kunde stryka dem över taggarna som är ganska mjuka på de små ungarna. De växte till sig bra och snart släpptes de fria. För att sköta om igelkottar en längre tid måste man ha tillstånd, det hade vi. Genom pappas stora naturintresse och kontakter med jaktvårdsförening m.m. kontaktades han ofta när djur behövde hjälp.

Jag skulle bli så glad om en riktig igelkott, gärna en hel familj, ville flytta in här!


6 kommentarer:

  1. JA det vill jag också ha! Är grymt avundsjuk på min syster som hade en hel familj i trädgården i somras! Dom har renoverat och har fortfarande en massa "bröte" liggande i trädgården ... Även om jag inte kan säga att vi har det särskilt städat så har vi ju inga såna stora och (om man är igelkott) trevliga bohögar (=skräphögar) liggandes :)
    Men skulle hålla till godo med en sån fin figur som du har på bilden också!

    SvaraRadera
  2. Vilken trind och söt igelkott! När jag var barn hade vi igelkottar på gården och de var lika fascinerande då. Vi gav dem mjölk och det är väl inte bra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag också hört däremot går det bra med katt- och hundmat.

      Radera
  3. Men såååå söööt!
    Vill oxå ha!

    /Fast jag har en riktig igelkottsfamilj i trädgården! Ska vi byta?)

    Kul med kalender. Hoppas att det är Ok att jag länkar till dig. Gör en liten lista med fler julkalendrar.

    http://tradgards-tankar.blogspot.se/

    /LIllianna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi byter och du får gärna länka hit :)

      Radera
  4. Här finns det gott om igelkottar. Ska viska din adress till en liten igelkottfamilj så kanske dom flyttar till din fina trädgård.
    Håller tummarna!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...