fredag 24 oktober 2014

Thalictrum sp. Kina

Sommarens vackraste!

Thalictrum sp. Kina
I mitten av juni hade de mörka stjälkarna med de vackra bladen vuxit upp. Så skira och vackra i sommarkvällens motljus!
 Tillväxten fortsatte, blomningen satte igång sedan bara fortsatte och fortsatte och forts.......
Ja den blommade mäkta intensivt ända tills frosten kom och satte punkt runt den 25 september.
Jag måste bara höja denna fantastisk perenn till skyarna! En hög, vacker växt som inte behöver stöttas är väl toppen att ha i rabatten. Att den blommar länge och mycket är också en bra egenskap. Thalictrum sp. Kina är helt klart en oumbärlig perenn för trädgården!

 Blommade så här fint 19 juli! 
Sedan bara fortsatte blomningen, helt otroligt!

Thalictrum sp. Kina
Med rönnbär i bakgrunden fortsatte blomningen till första frosten runt 25/9. Bilden är tagen 8/9.

Thalictrum sp. Kina

Thalictrum sp. Kina

Den fröar av sig här och där men för att vara säker på att ha många plantor nästa år har frön samlats in. Det ska givetvis bli många fler av sommarens vackraste växt!
Som vanligt finns fler Blommig fredags tolkningar hos Helena/Bland Rosor & Bladlöss.

Riktigt skön fredag på dig!

22 kommentarer:

  1. Underbar ruta, måste trivas bra med den långa blomningen.
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Håller med dig om att denna Ruta är enormt vacker. Fina bilder på din planta. Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Ja, den er vakker, og hører til mine absolutte favoritter!

    SvaraRadera
  4. Underbara blommor och jag gillar också verkligen Rutor av olika slag. De är så luftiga och lätta i sitt växtsätt.
    Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  5. Åh, den var helt fantastisk! Underbara bilder! Ja, så nu är jag helt såld... Har inte en endaste ruta i trädgården, men det går ju - som väl är - att ändra på!
    Tackar för inspirationen
    gör
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Den frøstjernen er så fin og jeg lurer på om jeg må forsøke den i vår hage... God helg! Mette

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder.....så vackert.....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  8. Å ja, denne er kjempe fin!! Jeg plantet flere i sommer og gleder meg til å se de igjen.

    SvaraRadera
  9. Helt klart en vill ha växt Så vacker den är.
    ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  10. Underbart vacker! Så fint med de mörka stjälkarna. Jag har Violruta och Aklejruta men ingen av dem blommar så länge som din. Inte heller har de fröat av sig ännu. Jag får nog utöka min Ruta-samling till våren tror jag/ Kram Titti

    SvaraRadera
  11. Åh så vacker! Den skulle bli en favorit hos mig med!

    SvaraRadera
  12. Exakt den rutan fick jag en liten planta av förra säsongen... Jag hade sett den mäktig och vacker hos Ruben och han gav mig en planta... Nu har den blommat sin första sommar och jag hoppas den fröar sig helt vilt ;)

    SvaraRadera
  13. Jamen så vackert, önskar själv att jag hade samlat frön från min.
    Vill ha mera, man hinner ju inte tänka på allt!
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
  14. Förstår att den är en favorit, så vacker.

    SvaraRadera
  15. Vilken söt och tacksam blomma! Vackert med de mörka stjälkarna.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  16. Den verkar ju helt fantastisk och mycket vacker.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  17. Fantastiskt! Mina rutor blommar då inte särskilt länge.Den här får jag skriva upp på önskelistan.

    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. ps
      Har du köpt den av Larz?
      ds

      Radera
    2. Den är köpt på en växtmarknad men inte av Larz. När jag tänker på hur länge den blommade kanske det var pga att några av de första knopparna torkade bort. Eller den extremt fina sommaren.

      Radera
  18. Så otroligt vacker!! Ett plus är det alltid när dom vackra blommar länge:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Åh, jag som är lite av thalictrum-samlare.... varför har jag inte upptäckt denna. Hamnar på önskelistan inför nästa år. Och så måste jag notera att de ska planteras med orange bärbakgrund - makalöst vackert!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...