onsdag 17 september 2014

Drömträdgården!

Att drömma sig till en fantastisk trädgård är lätt. När man vill göra verklighet av sina drömmar kan det dess värre bli svårare. Det blir inte alltid som man tänkt sig och man får ofta förändra och förbättra det mesta innan drömmarna uppfylls. 
Trots det drömmer jag sagolika drömmar om hur vår trädgård kan utvecklas.


mossträdgård
En av dem handlar om en riktigt mossig trädgård för mossa är bland det vackraste som finns! Ni som hängt med här vet det redan. Ni vet även att jag kämpar mot trast och ogräs som förstör och förfular mossmattorna.

betong
Höstens stora projekt blir därför att fylla igen alla större fördjupningar i berget med betong. När det är klart kommer mossan, som trivs på berget, att få breda ut sig i fred från trast och ogräs.


Snart kan jag vandra på smaragdgrön mossa och njuta av ormbunkar, sockblommor och andra skönheter. Snart slipper jag blunda för det fula ogräset och den av trastar upprivna mossan. 
I mina drömmar faller ett stilla regn över de gröna mossmattorna och själv befinner jag mig i ett varmt och skönt växthus.

växthuset
Drömväxthuset får gärna vara grönmålat och så klart underhållsfritt. Givetvis är det så rymligt att både odlingar och sköna stolar ryms därinne. Dörren är tillräckligt bred för skottkärran och här finns allt man kan behöva för odling. Helt underbart är det att kunna stå under tak när plantorna pysslas om! Här finns ingen mygg, ingen bråms och inga sviare som bits. När regnet slutar går jag ut.

trädgårdsgångRodgersia
Jag följer den smala barkstigen genom ett djungelliknande område. Här växer de stora perennerna tätt och olika slingerväxter täcker många av trädstammarna.

gång av sten clematis

Sköldbräckairis, hosta
Kanske har grodorna lockats fram från sina gömställen intill den lilla skogsbäcken som ringlar fram genom trädgårdslunden. Givetvis ser bäcken helt naturlig ut och passar perfekt in i mina drömmars trädgård. En lugn fridfull liten bäck med mossgröna kanter och några små porlande vattenfall.

Guckusko, Cypripedium calseolus
Intill bäcken frodas alla sagolikt vackra Orkidéer som jag så gärna vill ha.
Precis så är det i drömträdgården! 

5 kommentarer:

  1. Underbar och vacker kommer din trädgård att bli när dina drömmar slår in. Härligt att ha en vision att jobba efter./ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Det är visionerna som driver mig, annars blev det inte mycket gjort ;)

    SvaraRadera
  3. Du har skapt en drømmehage. Bildet med den gule stolen/benken setter i gang drømmer hos meg. Drømmer forandrer seg og nye ideer skapes. Å ha en hage å drømme i, er en vakker drøm. Vakre bilder sammen en drømmeskapende tekst.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt att drömma! Men, jag tror att du redan har en trädgård som många än så länge bara kan drömma om!

    /Anja

    SvaraRadera
  5. Kanske just därför att jag vill förverkliga så mycket som möjligt och bara går ut och sätter igång ;o

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...