lördag 30 augusti 2014

Kampen är igång!

Beväpnad med stor spade, liten spade, mejsel, sop och stålborste begav jag mig ut i kamp mot min värsta fiende: ogräset. När jag väl var igång blev det riktigt roligt, konstigt nog. 

Med lilla plastspaden gräver och skrapar jag bort ogräs och mossa. Ja, mossan ryker också. Jag är rädd att det ligger en massa ogräsfrön på lur där, som senare gror, nya ogräsplantor frodas, sprider sina frön innan jag hinner rensa och så är karusellen igång igen.



 Mossgubben såg riktigt chockad ut. Kanske var han rädd att även han skulle bli attackerad.

 Här är det rensat, borstat och sopat.

 Stor skillnad redan nu!

Sedan var det dags för det tunga artilleriet. Betongen!

 De djupaste sprickorna fylldes delvis upp med grus, armerades med kycklingnät och fylldes med betong.

 Eftersom hällorna används som trädgårdsgångar jämnas betongen till så "fyllningen" följer hällornas former så mycket som möjligt. De smala sprickorna rensas bara fria från mossa och ogräs med lilla spaden och stålborsten. Snart kommer mossorna att frodas här igen. De behöver inte så mycket för att trivas.

I morgon fortsätter kampen! 


5 kommentarer:

  1. Det blir såå fint! Det är kanske därför man står ut, eller upptäcker att det är roligt att rensa. Just nu ser jag hur vårt land svämmar över av nysådda ogräs... måste måste tänker jag men ack så skönt!! :-) Riktigt spännande idé med betong i sprickorna, har jag inte tänkt på att man kan göra.

    SvaraRadera
  2. Det blir fint. Har bara aldrig tänkt på att det kan vara lika mycket jobb att hålla ordning på en häll som på andra gångar, men såklart att det är det.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Har man ingen häll som fungerar som gång är det inte så lätt tt förstå problemet. Nu hoppas jag det är ska fungera som jag tänkt. Att det ska vara ok att gå på där även mossan kan trivas men ogräset får det svårare.

    SvaraRadera
  4. Ja tänk vad kul sånt där är när man väl kommer igång vill säga ;)
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  5. Jättekul! Gäller bara att ha gott om betong på lager ;)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...