söndag 15 juni 2014

Månadsbild 15 juni 2014

Nu grönskar det i trädgårdslandet!

Vi skördar vår egen sparris, det ger lyxkänsla. Kålplantor med "kompisar" växer under fiberduk ett litet tag till. Beställde ett biologiskt medel mot kållarver som jag ska prova i år. Hoppas det fungerar så jag slipper använda fiberduk i fortsättningen. Medlet heter Turex och sprutas på direkt när små larver dyker upp. Det andra trädgårdslandet, som ligger avsides och ska skördas från får ha fiberduk på. 

 Det här landet däremot ligger bakom huset och vi har utsikt mot det från vardagsrumsfönstret. Tanken är att det ska bli ett prydnadsträdgårdsland med olika kål, grönsaker och blommor.

 Här finns en mysig sittplats för två.

 Fiberduk är inte kul, inte vackert heller, men perforerad kål är ännu värre.

Linnetagetes matchar rost!

5 kommentarer:

  1. Men, vilken lyx att skörda egen sparris!
    Jag förstår hur det känns ang fiberduken - inte direkt dekorativt, men vad gör man? Kalätna kålplantor är ingen syn för gudar heller. Hoppas att metoden med Turex funkar. Lämna gärna rapport senare på sensommaren/hösten.
    Om "Allah" vill kommer jag att ha en lite köksträdgård fom i höst och då provar jag gärna lite kålväxter nästa vår - utan fiberduk, om det är möjligt ;-)))! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska rapportera ur det gick senare. Fick hem medlet idag så nu åker duken snart av. Väntar ett tag tills det blir varmare bara, just nu är det svinkallt ute.

      Radera
  2. Kål är ju gott, men här håller jag mig till lågväxande sorter som får plats i odlingstunnlar. Det blir förstås inte tillräckligt att lagra till vintern, men håller wokpannan igång fram till jul i alla fall.
    Låter underbarat lyxigt med ett grönsaksland som bara får vara snyggt, en patager bara för ögat!
    Ha det fint
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser att jag stavat fel menar givetvis potager.

      Radera
    2. Precis, bara för sköneten hos kålplantorna! om de nu klarar sig från larverna ;) Man får säkert också nypa sig ett blad då och då och smaka lite. Det ska ju se snyggt och prydligt ut.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...