måndag 17 mars 2014

Pulsatilla integrifolia (Miyakea)

En ny favorit för mig!

Förra året blommade den ordentligt för första gången. Så ullig och mild i färgen! 
Den här är en planta från Spezialplant som har vuxit till sig några år i alpinpartiet. Ursprungligen kommer de från avlägsna delar av Ryssland och till skillnad från de andra Pulsatillorna har den hela blad. Trivs väldränerat i grusblandad jord i sol och halvskugga. Plantan är, än så länge, mindre än den vanliga Backsippan ca 15-20 cm. 
Pulsatilla integrifolia (Miyakea)

Pulsatilla integrifolia (Miyakea)

Pulsatilla integrifolia (Miyakea)

Pulsatilla integrifolia (Miyakea)


Pulsatilla integrifolia (Miyakea)

6 kommentarer:

  1. Den är såå fin den ..min står i knopp just nu och jag har aldrig fått se den blomma så jag hoppas just nu på det:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Du har något att se fram emot! Här är det fortfarande snötäcke över alpinpartiet, men snart hoppas jag få se den igen!

    SvaraRadera
  3. Fina bilder på en enormt vacker Pulsatilla.
    Här har den också tinat fram i rabatten och står i knopp.

    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  4. Wow! Jag ryser av välbehag! Får se efter om Larz kanske har till nästa år...för att den måste jag ha;-)))! /Anja

    SvaraRadera
  5. What amazing flowers :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...