tisdag 25 februari 2014

Pulsatilla vulgaris

Det bidde ingen vit fransig Pulsatilla!
Vad bidde det då, då?
Det bidde en rosa fransig Pulsatilla!
 Frösådder är roliga även när det blir något annat än man förväntat sig! 
Sedan jag gick med i STA/Trädgårdsamatörerna har en hel del fröpåsar sprättats och såtts med stor spänning. Bara att vänta på det lilla brevet med de små påsarna, öppna och se vad man fick den här gången är som lilla julafton! Sedan ska det mesta i jorden och krukorna ska placeras rätt för önskat resultat. Jag har blivit mer och mer noggrann med att ge varje frösådd rätt miljö för att få så bra resultat som möjligt. Innan jag sätter igång kollar jag såtipsen i den här listan:  Att lyckas med frösådd av Roland Gustavsson
De flesta finns med där och de som saknar såråd blir mina egna experiment, även det är spännande.
Nu är så gott som allt från första och andra beställningen sått, bara en påse med ettårig vallmo Papaver somniferum är restad för sådd på friland senare i vår.
Förra året testade jag att ställa många av sådderna, som ska stratifieras, (behöver kyla för att komma igång) i källaren där det är +4 grader. Annars har jag alltid grävt ner krukorna under snön på ett skuggigt ställe i trädgården. Testresultaten kan nog inte anses som helt säkra men min känsla säger mig att ute under snö metoden är enklast och bäst. Nu är årets alla krukor lämnade åt vädrets makter under snötäcket.
 Bara att vänta och längta, det är såååå spännande!

Men hur var det nu med det det bidde, Pulsatillan? Jo, så här blir det ibland hur noga man än är med att följa så råden. Det blir inte alltid det som står på påsen. Kan vara retfullt eller helt underbart! Jag har upplevt båda känslorna.

Pulsatilla vulgaris
 Den här skulle enligt påsen bli en vit fransig Pulsatilla, men blev en rosa. Backsippor Pulsatilla vulgaris är inga riktigt säkra kort, de korsar sig och alla fröplantorna liknar inte moderplantan. Speciellt när man beställer från STA får man ha det i bakhuvudet, men även andra fröpåsar från mer säkra "källor" kan luras. Så är det! När jag beställer från STA har jag överseende med att det ibland blir något annat och det gör ingenting när fröpåsarna är så väldigt billiga. Man har råd med några misslyckanden och ofta blir resultaten något vackert tillslut. Som Krolliljorna som blev Fritillarior.

Mer om att så frön kommer strax.. :-)

Pulsatilla vulgaris

Pulsatilla vulgaris

3 kommentarer:

  1. Ja livet är spännande, det är inte alltid som det blir som man tänkt sig. Men den lilla Pulsatillan är ju riktigt söt trots färgen. Apropå färg, du frågade om den svarta färgen, visst kan man beställa den från Zetas.se. / Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Härligt då ska jag beställa svart krukfärg, det kommer att bli bra, mer enhetligt, svart är så snyggt mot växterna!

    SvaraRadera
  3. Men den rosa var ju jättesöt! Ibland är det kul med överraskningar, men ibland så är det så måttligt roligt...
    Kram kristina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...