torsdag 6 februari 2014

Lura sig själv?

Vissa bilder lurar verkligen ögat!
 På bilden är trädgårdsgångarna mellan planteringarna så gott som dolda vilket gör att de välkända proportionerna suddas ut. Egentligen ser det inte ut så här, tycker jag, men gillar det ändå!
Att försöka ta bilder från nya vinklar med nya perspektiv är en rolig grej som jag brukar testa då och då. När jag nästan inte känner igen mig i bilderna har jag lyckats. En omöjlig utmaningen  i den egna trädgården, men faktum är att ibland när jag tittar på bilderna flera månader senare kan jag få fundera riktigt länge innan jag inser hur och var vissa av bilder är tagna. 
Det här är kul och kanske ett tips för att se sin trädgård med nya ögon!?

7 kommentarer:

  1. Att fota trädgården kan ha olika syften. Ett syfte är att dokumentera den. Då vill man ha så naturtroget som det bara går.
    Men, ibland vill man ge ett uttryck som får gärna tangera det konstnärliga och då tar man bilderna på ett helt annat sätt.
    Att fota sin trädgård är ingen sanningsmaskin. Du presenterar den som du känner för i bild och ger därmed tittaren en upplevelse och inte en ritning. /Anja

    SvaraRadera
  2. Det där med att fotografera i nya vinklar är en utmaning, för man har ju sina favoritställen i trädgården där man gärna tar bilder. Det är något jag ska försöka tänka på den här trädgårdssäsongen./ Kram Titti

    SvaraRadera
  3. Det brukar jag oxå roa mig med. Det är lite av en utmaning men jättekul.
    En gång sa min bror när han läste min blogg att tror du inte folk blir besvikna när de kommer o hälsar på dig jag menar sa han...var har du tagit den där bilden? Du brukar väl skriva om det inte är hos dig syrran? (bilden var på en helt ny vy iaf. vinkel jag hittat)
    Då hade jag lyckats :D
    KRAM från mig!

    SvaraRadera
  4. Hei! Det er alltid morsomt å se på bilder andre tar av hagen. Nye måter å se hagen. Når jeg selv ser noe nytt, som har vært der, blir jeg glad og overrasket. Det er en god hagefølelse.
    Et bilde vil alltid være et utsnitt av noe du velger om det er kunstnerisk eller dokumentarisk.
    Ha en god kveld! Anne

    SvaraRadera
  5. Så roligt, jag förstår precis vad du menar. Man behöver de där bilderna av detaljer för att uppskatta sin trädgård mer tror jag. Själv lägger man in så mycket mer i en bild, omgivning, arbete, önskningar med mera. Skönt att stanna upp ibland och bara betrakta en detalj.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Tack för fantastiska kommentarer! Det är tydligt att trädgrds bilder kan betyda mycket för oss.

    SvaraRadera
  7. Bilderna du visar från er trädgård är så fina.
    Det är även intressant att se bilder från den egna trädgården som någon annan fotograferat.

    Ha det gott!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...