fredag 24 januari 2014

Sommarens favoritbild!

Dags för en favoritbild från sommaren 2013! Känner att det är full fart framåt nu mot sommaren 2014, nya frön och planer kommer på löpande band. I veckan kom fröer från STA och sedan, som grädde på moset, väldigt vackra påsar med vallmofrön från Elin/Trädgårdstid. Tack snälla Elin! Trädgårdslandet planeras, alla frön till det finns redan hemma. Vi har redan två dagar på försommaren inbokade för trädgårdsbesök. Jag ska planera in en ledig vecka då jag ska ägna trädgården all ledig tid, undrar när det blir bäst? I helgen ska lysrörsarmaturer och hyllor in, frön av olika sorter ska sås, åååå så roligt!
Men visst ja, nu var det förra sommaren vi skulle njuta av.

Leta, leta, leta! Välja, välja, välja, inte lätt! Men måste man så måste man. Jag väljer bilden av en frösådd Trollius som visade sina vackra blommor för allra första gången förra sommaren. 
 Flera olika frösådder av Trollius blommade då, dessvärre har jag lyckats blanda ihop namnen. Den här liknar en chinensis vilket det också kan vara. Vad det än är för sort så är den väldigt vacker och rätta namnet står på etiketten, just nu gömd under snön, som tinar fram om några månader. 
Trollius
Det här är mitt slutliga val till Blommig fredagstemat 
SOMMARENS FAVORITBILD.
Se hur andra bloggare valt ut en enda av alla sina bilder hos Heléne/Bland Rosor & Bladlöss.... eller kan man tolka det annorlunda?
Ha en finfin fredag!

27 kommentarer:

  1. Mmm... ..jag känner doft, smörbollsdoft när jag tittar på bilden. Älskar/de - mest när jag var ung - att gå i bäckravinerna plocka blommor och fundera. Den har en så älsklig och fin doft som man behöver stanna upp lite för att känna :-) Fin bild!

    Har också fått frön... ..vill så men skulle vilja få sista laddningen :-)

    Önskar dig och planerna en fin helg! Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, måste erkänna att jag missat doften. det blir till att bättra sig med näsan nästa sommar ;)

      Radera
  2. Herlig plante! Håper jeg får blomster snart, på fjorårets sådd.

    SvaraRadera
  3. Underbara smörboll! Har bara "den vanliga", men skulle gärna ha flera... Ett härligt val du gjort som får mig att längta än mer.
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad av att du lyckats välja ut en enda bild! Men den är fantastiskt vacker, så kanske är det förståeligt ändå. Vad härligt att du ska börja med sådderna, jag riktigt längtar jag också. Har fått hem flera sändningar med fröer, bla olika slags Vivor. Ska bli spännande att se om jag lyckas med dem. Ha det gott/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vivor brukar gå bra. Jag ska göra andra beställningen från STA nu då blir det helt säkert några vackra Vivor till Trädgårdslnderna.

      Radera
  5. En riktigt somrig bild.
    Härligt gul som solen.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  6. Det var en ny blomma för mig men vacker var den, är ju ingen älskare av gult men det får allt finnas också även här.
    Ha en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
  7. Det var en väldigt vacker smörblomma! Så ovanligt utseende, jag har aldrig sett en sådan!
    Visst kliar det i fingrarna nu att få sätta lite fröer! Jag har bara fått i lite chilifrön än så jag får väl också sätta fart!
    Ha en toppenfredag och en härligt helg!
    Annika

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig bild....riktigt ögongodis....=)

    Längtar sååå efter sommaren...!!

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  9. Smörbollar hade jag förr men dom har tagit slut och det har inte blivit av att införskaffa nya. Men nu blev jag sugen. Förstår att det blev en favorit. Nu är det bara att vänta på att snön smälter så du kan se etiketten och njuta av våren.

    Önskar dig en fin helg!

    SvaraRadera
  10. Wow ! Wonderful flowers and amazing colors.

    SvaraRadera
  11. Hur fin var inte den?? Trolius!? Ganska otippat val som är ett perfekt val!
    Ha en skön helg och dröm om vår och sommar och blommande smörbollar ;)

    SvaraRadera
  12. En underbar bild!!Japp här fylls också fröpåsar på för sommarens fröjder:)
    Ha en underbar helg!!!

    SvaraRadera
  13. Så vacker! Påminner om en pion. Har aldrig hört talas om trollius. Har den ett svenskt namn också? Blir ju alldeles kär när jag ser den.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trollius är en Smörboll och det finns många olika sorter med olika färgton, form och storlek.

      Radera
  14. Härliga smörbollar! När jag var barn brukade jag plocka de vanliga i diket på vägen hem från skolan om våren. Försökte plantera smörboll i vår trädgård, men plantan trivdes inte utan dog och sedan har det inte blivit av att jag har provat igen. Nu när jag ser din fina bild får jag nog ta mig en funderare på var de skulle kunna trivas bättre och testa igen.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  15. Den är underbar den gula färgen och spröten i mitten som eldtungor! De där Trollius är så maffiga på sitt eget lilla vis och när de blommar är det mitt i sommaren :-)


    SvaraRadera
  16. Den är ljuvlig. lyser som sommar solen.
    Ha en skön helg
    Vivian

    SvaraRadera
  17. Vilken vacker och häftig blomma! Det är roligt att få se blommor i närbild, ibland tänker man inte på att nästan vilken blomma som helst är ett litet mirakel om man tittar nära... Tack för hälsningen i inlägget, hoppas som sagt att fröerna gror!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  18. Sommar och sol känner jag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  19. Tack för alla goa kommentarer som gör mig så glad! Just nu har jag något tråkigt fel som gör att jag inte kan kommentera i vissa bloggar trots att jag försöker och försöker. Vet inte varför och hoppas att det blir lagat snart.
    Kramar
    Ulrika

    SvaraRadera
  20. Det var et godt sommerlig valg! Dette er en av mine favoritter som jeg har flere av i hagen. Den lyser opp i hagen og er et kunstverk når man tar den i øyesyn.

    SvaraRadera
  21. Hejsan!
    Vet precis vilken smörboll den är - sådde den själv förra året, men min teflonhjärna är just nu för hal.Återkommer när sinnena är lite mer skärpta. Den är i alla fall en fantastiskt fin trädgårdsväxt. Hopas att min blommar i år!/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trädgårdshjärnan måste få vila upp sig under vintern snart ska den högprestera igen. Jag kan njuta av den namnlös ett tag till, det går så bra när jag vet att fröpåsarna är kvar någonstans och etiketten är kvar intill plantorna. Håller tummarna för att din går i blom till sommaren!

      Radera
  22. Vilken bild! Fint fotad och färgen blir man ju glad av.

    SvaraRadera
  23. Visst är det Trollius chinensus. Det är också en av mina favoriter, lyser så vackert. Hoppas jag får flera plantor då jag sådde frön intill.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...