fredag 17 januari 2014

Mina bästa frötips!

Nu ska vi avslöja våra fröfavoriter för varandra i Blommig fredag.
Tur att mina favoriter redan är hemma och i säkert förvar för nu lär det bli rusning i nätbutikerna!
Guldzinnia 'Jazzy Mixture' är den jag bara måste ha i år också! Riktigt vackra är också Spetsblomster Ammi majus och Fjädervallmo 'Drama Queen' Papaver laciniatum.

 Visst syns det att jag gillar vilda mixer!
Här blev det en härlig blandning av Fjädervallmo  'Drama Queen', Ringblommor och Mangold!

Guldzinnian är en frömix med olika färger i gul/vit/röd, nästan alla är fyllda, flerfärgade och passar till det mesta.

Nyss utslagen Guldzinnia med gröntonade kronblad.


Spetsblomster
Ammi majus har så vackra naturliga blommor som jag gillar! Tyvärr blev den väldigt hög här, vissa plantor var nästan 2 m!

 Fjädervallmo 'Drama Queen' Papaver laciniatum blev det lyckade resultatet av att någon slarvat med fröpåsarna! Tack det blev bara bättre!



 I år provar jag en ersättare för min önskeväxt Strätta Angelica sylvestris. Strätta som varierar i färg från vitt till rosa är så snygg där den växer vild vid väg-och åkerkanter.
Strätta i naturen
Jag har letat frön av Strätta Angelica sylvestris bland fröfirmorna, men inte hittat några, istället provar jag ...

Bild från RARAVÄXTER
....ersättaren som heter Blomstermorot 'Dara'  Dacus carota. Frön hittade jag hos Rara Växter där även mina andra frötips finns.
Eftersom jag fortfarande gärna vill prova att odla Strätta samlar jag egna frön av vild Strätta till sommaren för att provodla 2015. Den kan visserligen bli hög den med, men stjälkarna verkar väldigt starka. Ute i naturen är de plantor jag sett oftast inte högre än runt 1m.

Det var mina tips nu kikar jag runt bland de andra frötipsen i Blommig fredag.
Ha en underbar helg! 

18 kommentarer:

  1. Måste erkänna att jag blev sjuk av avund när jag såg din Fjädervallmo...vilken liten läckerbit. Den har verkligen wow-faktor. Blomstermorot blir nog fin ersättare för Strättan, de har ju liknande utseende. Ha en skön helg/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. 'Drama Queen' är så läcker men blommar över så fort att man borde så den i omgångar.

      Radera
  2. Den där blomstermoroten har jag sneglat på, en riktigt lockande skönhet.

    Ha en finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  3. Vilka fina tips. Jag har blomstermoroten på min önskelista hos rara växter:)
    trevlig helg
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Åh, så många nyheter! Och många tips! Nu går anteckningspennan varm ... det var en hel del som väckte habegär!

    SvaraRadera
  5. Hei! Dette er virkelig vakkert. Jeg blir så inspirert når jeg ser slike vakre bilder. Takk! Anne

    SvaraRadera
  6. Det var många fina blommor du satsar på Blomstermoroten gillar jag brukar plocka den vilda till buketter här runt min koloni.
    Ha en fin lördag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Många bra och spännande frötips här.
    Fina bilder!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. ÅÅ den var fina den vallmon...och zinnia ska jag så i år, den har varit bortglömd av mig i många år.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  9. Wow för fjädervallmon. Vilken skönhet! Får kommas ihåg.

    Ha en fin lördag :)
    Tamara

    SvaraRadera
  10. Verkligt såinspirerande bilder!Jag har ju intalat mig själv att när lådan är full så är den full...men kanske ändå att en liten tunn påse till får plats...säger inte vilken :)

    SvaraRadera
  11. Tack för dina fina tips!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  12. Takk for tips. Jeg har kjøpt zinniafrø for første gang i år. Er spent på hvordan de blir :)

    SvaraRadera
  13. Roliga tips. Strättan trodde jag var perenn. Även jag gillade moroten.

    SvaraRadera
  14. Vackra och roliga tips du visar. Blev sugen på de där skira sakerna som blomstermorot och Ammi är. Angelica i sorter brukar jag hitta i perennlistor - STA tex. Den du visade var vacker. Har för mig att den jag sådde förra året är mera grön... Nån härlig zinniablandning för värmens skull vill jag också ha....

    SvaraRadera
  15. Tack för fina frötips, och tänk att vi har den vackra strättan som vildväxande i vårt land.
    Det är ju bara att samla frön från de vackraste plantorna, och hoppas att de nya blir vackert röda.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, måste bara komma ihåg det, i somras glömde jag. Konstigt är det att det inte verkar finnas frön att köpa av en så fin växt?

      Radera
  16. Vilken eldig och vacker blomblandning du hade i somras, tackar för tipset om vildmorot, den hade jag missat.
    Kram Kristina

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...