fredag 6 december 2013

Blommig fredag, Julbock och Julkalender lucka 6


Julbock och Weymouthtall Pinus strobus och en av årets höjdpunkter!

Nu blev det mycket på en gång, men så blir det ibland.
Börjar med höjdpunkten!
Äntligen har jag gjort min första julbock! Känns just nu som en höjdpunkt på året som gått. Att sedan få ge bort den till min mamma på 85-årsdagen och se glädjetårarna trilla var ännu bättre! Det får bli mitt bidrag till årets sista Blommig fredag som har temat Årets höjdpunkt.

Julbocken!  
Har i flera år tänkt prova att göra en julbock av granris men det har inte blivit mer än en tanke. Nu när mamma fyllde år och en present skulle fixas fick jag en bra anledning och kom till skott. Inte tvärlätt och riktigt jobbigt var det! Någon ritning att dela med mig av har jag inte, det finns redan så många bra beskrivningar och bilder på olika bloggar, om man behöver det. Jag gick inte efter någons ritning utan snickrade till stommen av spillvirke lite på känn så den fick det rätta stuket. För att få inspiration och bestämma hur julbocken skulle se ut kikade jag runt på bloggbilder och vår lilla halmbock. Tre proppfulla plastkassar med granris behövdes för att klä in hela bocken. Ett virkat rött band har den fått runt halsen.
Så här såg den ut medan den ännu stod kvar i trädgården.


Nu blir det fortsättning på årets barriga Julkalender

Weymouthtallen Pinus strobus
Idag finns en långbarrig tall bakom luckan. Inköpt vid en ut försäljning av vedartade växter på Skogis/SLU här i Umeå för många år sedan. Etiketten försvann och jag hade inte memorerat namnet. På den tiden, det var nog kanske -98, var vi inte heller så intresserade av barrväxter. Det var egentligen en av döttrarna som valde den här växten, som då var så väldigt, väldigt liten och söt. Vi var inte riktigt överens om var den skulle planteras så den fick flytta runt några gånger. Före detta skogsarbetaren i familjen ville helst inte ha några planterade barrträd inom synhåll på tomten vid den tiden. Tallen hamnade därför på en slutlig plats långt ner mot byvägen tillsammans med en frösådd Koreagran Abies koreana. Lite komiskt är det nu när det är just han, den före detta skogshuggaren, som är mest ivrig att plantera barväxter. I och för sig är det de riktigt små barrisarna  han brinner för, men ändå... ;)  

Weymouthtall Pinus strobusWeymouthtall Pinus strobus
Inför årets barriga julkalendern har jag tagit reda på rätta namnet, hoppas jag. Det är en tall med långa barr, Cembratall är det inte och barren sitter fem tillsammans så min slutsats är att det är en Weymouthtall Pinus strobus.  
 Weymouthtallen kan bli riktigt stor, upp till 20 m, så det var nog tur att den hamnade där nere mot vägen. Mer fakta om Pinus strobus kan du läsa på:
Weymouthtall Pinus strobus
 På bilden kan man tydligt se de långa barren som sitter i buntar om fem.



Grenarna är väldigt böjliga och böjer sig redan av en mindre snömängd men klarar ändå eller kanske tack vare det snövintrarna bra. 

Andra tolkningar av ÅRETS HÖJDPUNKT hittar du hos Bland Rosor & Bladlöss.
Gå på Bloggparty hos Håkan/The Rosegarden in Malevik. Skön helg på dig!

21 kommentarer:

  1. Vilken underbar gåva...=)

    Trevlig helg !!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Vilken fin julbock!
    Det är inte illa att kunna bygga en sådan.
    Intressant läsning om tallen också.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var jättekul men det kändes i kroppen efteråt. Trodde att jag var vältränad efter allt spettande och flyttande av stenar i alpinpartiet, men bocken var en tuff match.

      Radera
  3. Weymouthtallen är en höjdare även hos mig. Har du sett de fina, lite bågformade kottarna?/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kottarna har jag inte sett än men snart kanske de visar sig. Ska sköta den bättre hädan efter.

      Radera
  4. Julbocken är fantastiskt fin! Nu ska vi försöka göra en här också. Svärföräldrarna har en Airedale terrier som vi ska efterlikna. Tack för inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här blev väldigt lik brorsans hund ;) Lycka till med bocken/terriern!

      Radera
  5. Vilken enorm variation det finns bland barrväxterna. Ni verkar ha en massa godbitar i er trädgård:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har några men oj så många fler vackra barr det finns!

      Radera
  6. Jättefin julbock!!!
    Hm, huset här har en tax... så kanske försöka mig på en lågställd riktigt avlång en... =oP
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  7. Mycket trevlig läsning och en väldigt fin julbock, blev sugen på att försöka tillverka en själv!
    Ha en skön 2:a adventshelg.
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Skulle bara ha gjort en till åt oss själva också, men just nu känns det lite för stort möjligen gör jag en liten minibock eller en krans.

      Radera
  8. Vilken fin present att få eller ge! Jag förvaltar mammas mycket gamla halmbock och kollar in Gävles bock då och då.
    Önskar dig en härlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  9. Kände igen beskrivningen av din tall, det är nog en sådan vi har här också? Det var färgen, mjukheten och de långa barren som jag föll för :) Hälsa bocken, vår står halvklädd...Sven kom förbi :)

    SvaraRadera
  10. Jättefin julbock du gjort.
    Ha en fin andra Advent
    Kram Meta

    SvaraRadera
  11. Julebokken ser helt levende ut!
    God 2. advent :-)

    SvaraRadera
  12. Men hur söt är den inte?
    Din Julbock?
    Jag ska klä min i morgon har jag tänkt... Mannen snickrade ihop den förra året och nu är det hög tid att få nya kläder :)

    Ha en bra 2:a advent!

    SvaraRadera
  13. Jag är djupt imponerad! Julbocken här ju hur fin som helst. Att snickra till något på känn och få det så bra. Och så trevligt med en "barrig" julkalender.

    Önskar dig en fin adventsöndag :)

    SvaraRadera
  14. Man så söt han blev bocken förstår att han gladde din mamma.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  15. Vilken jättefin julbock, det var bra gjort för att vara premiär ! Förstår att din mamma blev jätteglad. Kul idé med julkalendern !
    Ha en fortsatt fin advent
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...