torsdag 19 december 2013

Julkalender lucka 19


Serbgran Picea omorika
Tills helt nyligen visste jag inte namnet på den här granen. Men när jag började "forska" om våra barrträd för att göra årets julkalender lärde jag känna de flesta lite bättre, även den här granen. Vi planterade den när vi nyss flyttat hit så den är nog ca 25 år nu. 

Serbgran Picea omorika
 Typiskt för Serbgranen är den smala formen och...

 de mjuka trubbiga barren...

 som är glänsande, mörkgröna och har två vita strimmor på undersidan.

Jag använder ofta kvistar av Serbgranen som dekoration i krukor och kransar. Den har så vackra, mjuka barr och doftar dessutom väldigt gott. Tycker inte heller att den barrar lika mycket som vanlig gran.

Ha det så gott!

1 kommentar:

  1. Serbgran är en av mina absoluta favoritbarrväxter. Den har vacker färg, är slank och har vacker form. Den får till och med plats i en liten trädgård. Jag vill plantera en liten skog av dem. Det skulle bli så fint.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...