torsdag 12 december 2013

Julkalender lucka 12


Microbiota decussata Kryptuja

Finns väl knappast någon bättre krypande, marktäckande barrväxt som är så tacksam, lättodlad och härdig som den här? Microbiotan ska troligen klara sig ända upp till zon 8.

Det här hittade jag på Odla.nu:

Användning av kryptujan

På en tomt med mycket sten och klippor känns kryptujan som ett naturligt och nästan självklart inslag. Planterad i en klippskreva mjukar den upp hela intrycket och gör den klippiga tomten mer inbjudande. Men kryptujan har så många fler användningsområden!
Om du inte redan vet allt om kryptujan måste du bara läsa mer om den här fantastiska växten som egentligen inte är någon tuja på Odla.nu.
   
Microbiota decussata Kryptuja
 Sommartid är den härligt mörkt mossgrön.

Microbiota decussata Kryptuja
Vintertid övergår den gröna färgen till en bronsfärgad ton.

 Vi flyttade den här stora plantan för några år sedan, klippte ner den en aning och var oroliga för hur den skulle klara en omflyttning. Det var som om ingenting hade hänt och den växte till sig på nolltid, nu är den ett gigantiskt sirligt överhäng över en hög stenkant.


Att den är bra visste jag, men så himla bra visste jag inte att den var, nu är jag imponerad! 

Ha det så bra!

4 kommentarer:

  1. Ja, den är superfin. Växer även i min trädgård.
    Fina bilder.

    Önskar dig en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Den var fin! En barrväxt till att skriva upp på min lista:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Verkligen jättefin! Du hade älskat alla fina barrväxter härnere på Madeira! Den ena vackrare än den andra./ Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Hei! Det første bildet er det virkelige sommerbildet. Nyter det. Har ikke kryptuja, men den skal jeg skaffe meg. Grønne vekster om vinteren er et must. Ha det så godt! anne

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...