måndag 9 december 2013

Dörrkransar och Julkalender lucka 9


Lärk Larix decidua

Höll nästan på att glömma det gamla lärkträdet. Det var det enda av Lärkträden som fick stå  kvar på tomten när vi flyttade hit. Kom att tänka på det här barrträdet när jag började årets krans tillverkning och givetvis ska Lärken också få vara med i julkalendern. Jag uppskattar verkligen att ha olika stora barrisar att hämta material till pynt ifrån.Tidigare år har jag samlat kvistar från Serbgran och Tujja. Årets dörrkransar består av björkris och lärkkvistar med massor av små söta kottar. Vanligtvis är det inte så lätt att få tag i kvistarna men i år har Hilde och hennes kompisar hjälpt mig, det var bara att samla ihop kvistarna innan snön kom.

Lärk Larix deciduaLärk Larix decidua

Mer om fakta om Lärk finns på  Den virtuella floran

Lärk Larix decidua
De små dekorativa kottarna är röda när de är färska sedan blir de bruna och sitter kvar länge på trädet. Jättefina!

Lärk Larix decidua

Lärk Larix deciduaDörrkrans

 Kransarna gjorde jag på ett nytt sätt i år. Björkkvistar, rester av ett annat pyssel, fästes ihop till en stomme där lärkkvistarna sedan najades fast med tunn metalltråd. Det enda som behövs förutom kvistarna är tunn metalltråd i samma färg som materialet, det gillar jag! 
Inspirationen och en väldigt bra beskrivning till kransarna hittade jag hos Moseplassen

Dörrkrans

Dörrkrans

Dörrkrans

Jag gillar enkla kransar och hade tänkt använda nypon från Daggrosen som dekoration, men de var för övermogna för att användas. Det fick bli pärlor och stjärnor på metalltråd istället och en rosett av grovt snöre.

Pyssla på!

8 kommentarer:

  1. Jätte fina kransar! Ännu en favorit:) Gillar den framför allt för just kottarna. Planterade en Lärk här för två år sedan, men måste flytta den till en annan plats i vår. Tror att den ska klara det.Den är fortfarande liten.
    Tack för all barr inspiration!!
    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  2. Tackar! Lärken går nog bara bra att flytta. Varsågod, det är så roligt att kunna inspirera!

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Lärk är verkligen fint. Vi har en dunge med lärk precis där vi bor, så jag kanske ska ta en tur där och se om det finns något att pyssla med :D

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
  4. Oj en hel dunge där finns nog massvis med material!

    SvaraRadera
  5. Å vad fint du har gjort med din blogg!
    Och kransarna med lärk var fina med. Nu blev jag riktigt sugen på att hänga en krans på dörren. Förkylningen håller ett stadigt grepp och imorgon blir jag tvungen att åka och jobba... synd man inte bara kan stanna i soffan hur länge som helst.

    SvaraRadera
  6. Tack! Vi har vinter nu och det ska synas på bloggen också. Det var en seg förkylning du råkat få. Jag hade en på gång med tog genast mammas beska medicin, tuggade 4 torkade rönnbär, och klarade mig ;)

    SvaraRadera
  7. Lärkkottar - de vackraste kottar som finns - vad mycket fint du gjort av dem.
    Birgitta

    SvaraRadera
  8. Vilka enormt vackra kransar du har gjort.
    Helt och hållet i min smak.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...