tisdag 19 november 2013

Sten som rabattkant

 Klipp & trimma!

När jag väl är inne på ogrästemat kan jag lika gärna fortsätta med rabattkanterna.

Vi gillar sten och vi använder sten som kanter runt planteringarna. En del tycker att det verkar osmart och besvärligt att sköta om, men det tycker inte vi. Vi klipper gräset med gräsklippare och gräset intill stenkanterna, som gräsklippare missar, slår vi bort med en trimmer.
 Givetvis har vi en bra, stark trimmer som orkar jobba en god stund.
Det här är en bra lösning för oss och den fungerar hur bra som helst. Vi har gjort så här med de flesta kanterna nu då vi tycker det fungerar bäst. Där vi har sten som kant har vi inga problem med att ogräs växer in i planteringarna från gräsmattan. Det händer däremot snabbt på de ställen där vi har en gräskant direkt mot planteringen som vi måste kantskära med jämna mellanrum-det är besvärligt!

rabattkant
Flera av planteringarna har fått stenkanter under den gångna sommaren.

rabattkant
Det verkar som att växterna gillar den här metoden också. Troligen blir det ett bättre klimat vid ytterkanterna som annars har lätt för att torka ut.

rabattkant

rabattkant
Visst kan det tyckas väl stenigt nu på hösten och tidigt på våren men under sommarsäsongen täcker växterna över kanterna och det blir helt annorlunda då. Vi började med stenkanter när vi upptäckte att vi var tvungna att göra upphöjda planteringar för att få växterna att överleva. Nästan hela tomten består nämligen av ett supertunt, magert jordlager ovanpå berghällar. På andra ställen var det svackor i berghällarna som saknade avrinning, där blev jorden alldeles för fuktigt under vissa perioder. Även på de ställena blev lösningen en upphöjning av planteringsytorna.

rabattkant
Kanterna på de äldre planteringar håller fortfarande tätt mot ogräs med den här klipp & trimma metoden.

Kan rekommenderas om man gillar stenar!
Ha det stenkul ;-)

8 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig! Det är både snyggt och praktiskt med stenar. Jag tycker om den naturliga känsla det ger åt trädgården. Ni har verkligen fått till det på ett snyggt sätt, jag blev så förtjust i den översta bilden, har klickat upp den och suttit och njutit av er fina trädgård! Ha en skön kväll/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du gillar den bilden! Där var den högra kanten nyss lagd och hela platsen förändrades till det bättre.

      Radera
  2. Tack för intressanta, växttekniska inlägg! Finns alltid mycket att lära av olika erfarenheter!
    Tidningar mot gräs och sly känner jag igen från försök i Alnarp. Perfekt när man kan använda så enkla medel.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack till dig Maria som ställde frågan som fick mig att göra inläggen. Tar gärna emot ännu fler tips :)

      Radera
  3. Toppenbra informativa inlägg om hur ni gör.
    Använder mig av ung. likadana metoder. Piteå-tidningen är toppen i botten på rabatterna :=)

    Har du sett att bla. din och min blogg är på Vi i villans trädgårdssida?
    http://www.viivilla.se/Tradgard/Planering/Drommen-om-en-vacker-tradgard-71906
    Jättekul tycker jag.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Det visste jag inte. Så roligt! Tack för att du berättade det!

    SvaraRadera
  5. jag gillar också massor av stenar till trädgården.. håller på att skissa på ny plantering till våren men först har jag sökt på internet efter vad LYCKA är ? Men min dotter hade svaret. Kolla in hos mig... :)

    SvaraRadera
  6. Jag har liknande förutsättningar i min trädgård och jobbar mycket med sten. Så här års kan jag också tycka att det blir för mycket, lite rörigt, men tänker inte på det under sommarhalvåret. Och de som har en "vanlig" villatomt verkar vara helt tokiga i sten.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...