onsdag 27 november 2013

Planteringar/Delar av trädgården/Jordgubbsland

Smulgubbar och jordgubbar

 Jorgubbslandet ligger på baksidan av huset intill trädgårdslandet. 

Pallkrage, jordgubbar
Den stora kragen planterades hösten -13, de till höger i vanliga kragar -11. Vi har en gammal sort av smulgubbe, Sonata och Honeoye sen tidigare. Tre nya köptes till i höst, Rebecka, Mara Des Bois och Maxima. 

Pallkrage, jordgubbar
Inget stort land men även några få egna jordgubbar smakar fantastiskt när man äter dom direkt från landet!

Trädgårdstips


Den stora pallkragen gjordes för att utnyttja ytan bättre. Genom att slå ut sprinten i en av  sammamfogningarna kan man öppna pallkragarna på ena sidan och sedan montera ihop kragar som man vill. Gör man stora kragar måste man stötta upp sidorna så de håller sig på plats. Jag tog grova metalltrådar som stacks ner i jorden och fästes över varje skarv. Den långa, raka kanten behöver och ska få ännu bättre stöd av armeringsjärn.

Vid sidan av jordgubbslandet ligger det vilda partiet och skogen.

Smultronland i mindre modell
Smultronplantor kan enkelt odlas i sand i t.ex. plantbackar. Gödsla med lite gräsklipp, de är inte näringskrävande. 

Pallkrage, jordgubbar

4 kommentarer:

  1. Så fint jordbærbed du har laget. Det var en riktig god idè å sette sammen flere pallekrager. Det har jeg ikke sett før.
    Ha en fin dag:)

    SvaraRadera
  2. Ibland får man sina goda idéer ;) Tror inte att jag sett det förut heller, men säkerligen har någon annan gjort så.

    SvaraRadera
  3. Va smarrigt! Blev riktigt sugen på att renvera det förvuxna jordgubbslandet till våren. Tack för härlig inspiration!
    Törnrosa

    SvaraRadera
  4. Varsågod och lycka till! Själv ska jag anlägga små smultronlådor.Här på gården plockade jag mycket smultron som barn, nu vill jag göra det igen.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...