söndag 24 november 2013

Fototriss/Minnen

Nu var det länge sedan jag var med i Fototriss, vet inte varför, men nu fick temat mig att minnas tillbaka i tiden så långt som till 1989. Det var då vi var på Madeira.
På den tiden hade vi ingen trädgård men intresset fanns där redan då.

Ett annat minne från 2012 när vi deltog i Tusen Trädgårdar dök upp i samma veva. Ett äldre par som vandrat runt här i trädgården, tackade för besöket och liknade vår trädgård med just Madeira! De hade rest dit 6-7 gånger och var väldigt bestämda - Det här är som ett litet Madeira, sa de. 
Det värmde i trädgårdshjärtat!
Bilderna är skannade diabilder.

Madeira

Så roligt det var att få en anledning att gå igenom de här gamla bilderna igen! Nu ser jag detaljer som jag inte minns att jag tänkte på då.
Ormbunkarna och de klippta formerna på första bilden.(fiskbassängerna var väl egentligen motivet)


MadeiraMadeira
  Ordet Garden center var också intressant. 
Lummiga växter i flera skikt är något vi numera vill förverkliga runt vårt eget hus hemmavid. 

 Men lummighet får man inte gratis på våra breddgrader!
Buskar och träd behöver hjälp inför kommande snömängder. 
Idag ska jag ut med med snöre, sax och hjälpande händer .

Fler minnen finns hos FOTOTRISS 

10 kommentarer:

  1. Fina bilder från Madeira! Vi ska snart åka dit och jag ser verkligen fram mot att se alla de vackra trädgårdarna/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att jag blir avundsjuk på dig som snart ska dit. Hoppas ni får bra väder och en fin resa!

      Radera
  2. Jättefina bilder som du fick en anledning att ta fram och minnas

    SvaraRadera
  3. Roligt att se några Madeirabilder. Där har jag aldrig varit.
    Var dock på väg när jag fyllde femtio, vi hade redan bokat resan när mamma ringde och sa att det var min födelsedagsdatumet som var det intressanta och värt att fira och inte en vecka eller två efter eller före....Det vara bara att avboka och fixa världen party! Hehhee! Undrar om jag någonsin får se Madeira - fyller nämligen snart 72....;)! Tiden går....väldigt FORT! /Anja
    ps
    Det är inte klokt vilka friheter jag tar mig på din blogg. Hoppas att du kan ta mitt egotrippade kommentar med humor! /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara roligt att läsa dina kommentarer Anja! Och jag tycker verkligen att du ska resa dit så fort som möjligt. Som jag minns det var det en väldigt fin natur där och givetvis vackra trädgårdar. Dessutom var maten jättebra, oj vad vi åt gott där!

      Radera
  4. Nej, jag har ju totalt glömt bort fototriss!!! Det är visst lite för mycket nu. Dina bilder är i alla fall jättefina. Jag vill väldigt gärna åka till Madeira någon gång. Ska vara så vackert!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vackert på så många olika sätt! Jag åker gärna dit igen!

      Radera
  5. Madeira är en mycket vacker plats att vara på, vist kan man försöka att få lika lummigt som där men man får nog ta lite andra växter ibland.
    ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Nog är det så alltid även om viljan är god är inte klimatet lika gott ;)

    SvaraRadera
  7. Det var fina minnesbilder du visar i din triss.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...