fredag 15 november 2013

Blommig fredag/Om sex månader

Då är vi i full gång igen, i den härligaste av alla årstider-visst längtar vi dit!

Bägarlönnen Glaucidium palmatum Album skrynklar upp sina härliga blad i trädgårdslunden.

Soldanella minor blommar.

Pulsatilla integrifola

Så är det, om sex månader har det börjat blomma i trädgården och vi har helt säkert glömt den härliga årstiden som var så här sprakande och full av färger!

Den härliga hösten

Därför slår jag ett slag för den härliga hösten och allt vackert vi kan njuta av just nu som frostiga blad och fröställningar. 
Gullgröna Walldsteina ternata från igår med krispig frosting.

Frostig Saxifraga för ca en månad sen. 

Vårblommorna som ville mer trots att det blev höst

Primula 

Amerikanskt hönsbär Cornus canadensis

Färgerna och det speciella ljuset!






Även om jag längtar till våren så gillar jag hösten mer och mer!

20 kommentarer:

  1. Åhhh, vilka fina bilder som tolkar temat.
    Men nog gillar jag våren allra allra bäst.

    Önskar dig en trevlig och solig helg!

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra höstbilder! Förstår att du är en vän av hösten! Ha en bra helg.

    SvaraRadera
  3. Visst är väl våren härlig,men jag uppskattar de skiftade årstiderna mer och mer. Och hösten den är liksom min årstid egentligen. Då är jag född:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Men å så många roliga saker du har att vänta på!

    SvaraRadera
  5. Det finns en tjusning i alla årstider gäller bara att ha ett öppet sinne för dom....=)
    Underbara bilder...!!!

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Så fint at du nyter høsten også. Her er den over. Nå er det nesten vinter og alt er bladløst og brunt/svart. Jeg savner fargene allerede og lengter framover til vårens fargeshow.
    Det var deilig å se bildene dine.

    SvaraRadera
  7. Den översta bilden - så fint det är när växter liksom böjer sig upp ur marken. Trodde att det var en ormbunke. Har du någon bild på hur växten ser ut när den är fullt utvecklad?

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrålla dig nedåt på bloggen så kommer en bild med blomma. Den blir ca 50 cm hög och har stora lönnliknande blad, jättefin är den! Finns i lila också.

      Radera
  8. Flotte planter du har, både vår og høst!

    SvaraRadera
  9. Så härligt att kunna uppskatta alla årstider lika mycket! Själv är jag en vår och sommarmänniska och blir alltid deppig när ljuset försvinner. Men det är ju härligt att ha något att längta efter så går vintern fortare. Fina bilder du visar/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Övertygar mig själv att det är härligt med höst och vinter också. Måste erkänna att det fungerar!

      Radera
  10. Håller med dig, hösten är fin! Men, vad har vi nu egentligen, är det höst eller vinter? Höstfögringen i buskar och träd är i varje fall över för i år.

    Trevlig kväll!
    /Ruben

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger senhöst för vi har ingen snö och tjäle ännu :) Så fort snön kommer och ligger kvar blir det vinter, troligen i december.

      Radera
  11. Jag håller med dig, jag uppskattar nog hösten allra mest, har alltid gjort, men just nu beror det extra mycket på att jag snart får ta lång, skön semester!!
    Jättefina höstbilder.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter skönt! Får nog knega på dryga halvåret innan det blir semester för mig, men jag njuter ändå av den milda trädgårdsvänliga hösten, trots stormvarning i kvällens väderrapport ;)

      Radera
  12. Underbara bilder och du har så rätt varje årstid har sin tjusning. Tro allt att våren är best ändå.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  13. Gillar också hösten mer och mer. Särskilt när solen skiner och färgerna lyser.
    Fortsatt trevlig helg
    Birgitta

    SvaraRadera
  14. En sån höst som vi haft i år är ju helt fantastisk. Lätt att gilla.... idag var det 10 grader och stsrålande sol här. Inne i växthuset gick termometern upp till 20!!
    Det kändes som... VÅR!

    SvaraRadera
  15. Beautiful are your photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  16. Vilka fina bilder.
    Alla årstider har ju sin charm men skulle jag få välja så avstod jag gärna vintern.

    Ha det gott

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...