söndag 27 oktober 2013

Tråkställe i trädgården nr 6

Tidigt i våras bestämde jag mig för att ta i tu med alla tråkiga ställen i trädgården. Tråkiga ställen finns lite här och där i de flesta trädgårdar, tror jag, och man blundar hårt eller låtsas inte om dom när man tar sina rundor i trädgården. Nu skulle våra tråkställen visas upp på bloggen och få sig en välbehövlig "makeover".
 Fem ställen har åtgärdats och i helgen var det dags för det sjätte tråkstället. Det ligger i östra kanten av Oxelpartiet.
Här hade en Lungört brett ut sig på tok för mycket dessutom drabbades den av mjöldagg i slutet av sommaren, ingen vacker syn. 

FÖRE
Planteringar
Så här såg det ut den 3/8 i år. 

EFTER
Så här ser det ut nu ! 27/10-13

Planteringen fick sig en stenkant mot gräsmattan och den mjöldaggsangripna Lungörten, Pulmonaria saccharata 'Mrs Moon', rensades bort. Två nya växter planterades in, Skogsvallmo Hylomecon japonicum och Blekgul sockblomma Epimedium x versicolor 'Sulphureum'. En stor rugge av den blå Vitsippan, Anemone nemorosa 'Allenii', som tidigare satt intill ormbunken på vänstra sidan, delades och spreds ut på flera ställen.

pergola


Stenkant runt rabatt
"Risbusken", en gammal vit Rosentry Lonicera tatarica 'Alba', till höger ansades ordentligt och nu ser det riktigt trevligt ut här igen. 

Känns så skönt att det här blev färdigt! 
Tänkte nästan slöa och spara lite stenarbete till våren, men det underbara vädret fick "latforen" att rinna av mig och allt blev gjort idag. 

Tänk vad skönt att slippa pula med det till våren, då går jag hellre runt och bara njuter!

Ha en fin ny höstvecka i trädgården!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat. Det blev riktigt luftigt och fint.
    Spännande till våren att se hur det växer och gror.
    Jag blir riktigt nöjd när jag tagit tag i det jag gått och tittat på och tänkt att det skulle jag ha gjort.
    Det brukar ju vara lite segt i starten.

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja nu ser jag fram mot våren när resultatet verkligen kommer att synas, för tillfället ser det bara luftigt ut när allt ligger under jorden och väntar.Man känner sig nöjd i flera dagar ungefär som när man städat under spisen eller frysen. Varför går man och sparar sånt här när man mår så bra när det är gjort?

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...