tisdag 8 oktober 2013

Gräver och gräver och gräver

Trädgårdslund i förändring

Trädgårdslund, woodland
Där borta, bakom berghällen ligger lunden där grävandet just nu pågår. Där grävs upp plantor, fylls på jord och kompost och grävs ner plantor.

 Här (mitt på bilden) rensades alla Skuggröna Pachysandra terminalis bort i söndags. De hade gjort sitt i lunden, tagit över helt, och kommer inte att återplanteras. Nu blir det näpnare lundväxter här istället.

 På den övre delen av lunden fixades samma saker under lördagen. 

Under Bollpilarna, behövs ingen omplantering som tur är. Det är bara vissa partier som behöver piffas och jag tror att det hinns med innan vintern.

Häggmispel, Svart aronia
Här kikar jag och nya kameran ut ur lunden mot resten av trädgården.

För samtidigt som lunden fixas försöker jag hinna med att fota hösten och lära mig min nya kamera. Går väl lite si och så, med kameran, kan jag säga. Jag är så inne i lundfixeriet och kan inte riktigt fokusera på de nya kamera funktionerna. 

 Hösten är en härlig tid med sina dimmiga, varma färger!
Passa på att njuta nu och tänk på att:

Fall is the spring of winter ;)

8 kommentarer:

  1. Vilken himla trevlig lund ni har.
    Först studsade vi bara till - den ser ju precis ut som vår lund 60 mil söderut. :-D
    Jätteroligt!

    SvaraRadera
  2. Tack! Den ska förhoppningsvis bli ännu bättre. Kul, måste kika in hos er då och se om jag ser hur det ser ut i er lund :D

    SvaraRadera
  3. Hei! Å ha en lund er drømmen. Er det ikke morsomt å holde på? Det ser veldig morsomt og kjempefint ut. Skuggröna er et ugress, spør du meg. Den tar fullstendig over, men den er jo, vakker.
    Uff, jeg har ikke vært noe flink til å lære meg innstillinger på kameraet mitt. Har hatt det en stund.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
  4. Skönt att kunna fixa om lunden nu på hösten så den är fin i vår. Skuggröna har vi också, den är kvar på en del ställen, men inte på andra om jag säger så. Men effektiv ogräskvävare är den ju. Kram kristina

    SvaraRadera
  5. Jo men visst har ni rätt i det! Vill man ha ngt grönt som håller borta ogräset är Skuggrönan toppen. När jag tänker på det har jag aldrig legat på knä för ogräset där den bredde ut sig.

    SvaraRadera
  6. Tycker dina bilder är jätte-fina, trots den nya kameran. Härligt med alla härliga höstfärger! Blir spännande att se lunden i vårskrud./ Titti

    SvaraRadera
  7. Herlige høstfarger!
    Mye jobb du har,men fint er det i lunden:)
    Ønsker fin kveld:)...nå må jeg kikke litt mer i din fine blogg:))

    SvaraRadera
  8. Jättefina bilder! Och höstfärgerna var fantastiska!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...