fredag 25 oktober 2013

Blommig fredag/När växter själv får välja

Blommig fredag igen och jag är ledig! Sitter vid köksbordet och njuter av att ha en extra lång helg framför mig, måndag är jag också ledig. Jippi!

Nåväl idag styr temat oss mot växter som får välja själva. Det gillar jag!


En bild från Abisko i somras när vi vandrade på fjället och såg så himla mycket vackert!  Här har bräckorna hittat en härlig växtplats under ett stort block intill en liten fjällbäck. Helt underbart jag kunde ha gått där hur länge som helst!

Engelsk vallmo Meconopsis cambrica väljer sitt sällskap väl eller hur gick det här till egentligen? Skulle tro att det var slumpen som avgjorde. Trädgårdsnattviolen Hesperis matronalis och vallmon blev iaf ett överraskande vackert par.

Trädgårdsnattviolen Hesperis matronalis igen! Gillar hur den kommer precis där det behagar. 
Lätt är den att rensa bort efter blomningen också. Minns hur jag misslyckades med den i början, fick tag i plantor som inte ville leva här av någon anledning. Lyckades tillslut odla fram egna livskraftiga plantor med frön från STA som nu väljer sina egna vägar i trädgården. Hur fint som helst! 

Ja, ni ser själva. När de blommar är det inte så mycket annat som blommar, de är så välkomna.

Ligularia är inte lika bra på att sprida sig med frön, men är man försiktig när man rensar rabatterna, kan man hitta små läckra fröplantor. Här har vi två exempel på plantor som sparats där de själva valt att gro. De växer snabbt upp om man låter bli att störa och bara väntar och följer deras utveckling. De blommade i somras och vi tyckte att så snygga plantor måste bevaras och få en ny plats i trädgården. Nu är de flyttade och vi tror att de kommer att utvecklas till väldigt vackra Ligularior. Trädgårdens alldeles egna!

 Från stort till smått.
 Något litet valde sin plats i alpinpartiet när det var ganska ny anlagt. Vad det är vet vi inte men den plantan kunde inte ha valt en bättre plats för sig. Den växer kvar på samma plats och har nu några år på nacken, men är inte större än så här, jämför med tallbarret. Plantan har aldrig blommat så det borde vara någon vedartad dvärg, kanske?

Först kom ormbunkarna invandrande sen kom Tuvirisen Iris setosa. En så härlig kombo skapad av naturens hand får givetvis bli kvar. Ger mig en känsla av vatten i närheten trots att jag vet att det inte är så.

Här låg jord- och grushögar när vi byggde alpinpartiet. I de utkrattade resterna och lite kompost växte en äng upp. En Svavelklocka Campanula thyrsoides dök upp här i somras som en glad överraskning från ett frö som gillade den torra och magra plätten intill skogen. Frön sparades och spriddes i alpinpartiet, kanske några nya spiror dyker upp där i framtiden. 

Små vilda ormbunkar under och mellan stenarna kan vi nästan inte få för mycket av.

Potentilla Miss Willmott har vanan inne! Nu far hon runt så tjusigt här också, inte för att den riktiga Miss Willmott varit här, möjligen hennes spöke. Men det är en helt annan historia och växt, vacker den också så klart. Den här kombon kan jag rekommendera om du tål två växter som spökar runt i din trädgård. Potentilla Miss Willmott intill en Rödbladig mandeltörel Euphorbia amygdaloides 'Purpurea', blir hur läckert som helst!

Allt från mig idag, nu ska jag käka frukost och sen bär det av ut i en upptinad senhöst trädgård.
Bropartierna ska möbleras om och lökar ska vräkas ner bland pionrötterna. Ett hejdundrande vårfyrverkeri flimrar för ögonen på mig. Mer lökar måste bärgas från rean, Krokus, Pärlhyacinter, Tulpaner (botaniska), Scilla.........
Nä, nu ger jag mig, men kika vidare på fler tolkningar HÄR.
Trevlig helg! Vi hörs!




15 kommentarer:

  1. Tänk om man hade tålamod, och ekonomi, att bara ordna olika växtförutsättningar och sedan vänta in de växter som ville dit. Undrar hur det skulle bli...Hos er har det i alla fall blivit vackert :)

    SvaraRadera
  2. Växternas överlevandslust kan ingen mäta sig med och resultatet är ofta helt underbart....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Så vackert växterna har placerat sig hos dej i rabatterna.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Riktigt härliga invandrare.
    Superfin kombo.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  5. You have make beautiful photos!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  6. Herlige planter som sprer seg helt frivillig! Og danner vakre kombinasjoner!
    Ha en fin langhelg :-)

    SvaraRadera
  7. det är ju bara så härligt att se din fina bilder på de härliga växterna som väljer sin egen plats.
    ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  8. Ja dessa frö som kan sprida sig och bli små plantor, alldeles som de själv vill. Trädgårdsnattviolen ska jag också försöka få att trivas här, planterade just några plantor som jag sått.
    Ha en trevlig helg
    Vivian

    SvaraRadera
  9. Åh, sista bilden hade ju en helt underbar kombo! Så snyggt! Kul när naturen själv tänker ut det så snyggt. Ha en fin helg! Kram Kristina

    SvaraRadera
  10. Ormbunkar och irisen var superfina ihop! Innan jag läst klart trodde jag att det var vatten framför :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  11. Aldeles fantastiske bilde av viljesterke planter.
    Eg sluttar aldri å forundre meg over kvar enkelte planter
    kan finne på å slå rot.
    Naturen er skjønn !
    Fin helg frå Anne-Mari

    SvaraRadera
  12. Undrar om inte din okända kan vara denna Betula glandulosa iallafall samma vackra blad.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan nog vara ngn liten dvärgbjörk. Tack för tipset Berit!

      Radera
  13. Fröken Willmott tillsammans med Rödbladig mandeltörel .... Wow!
    Jag håller verkligen med dig!
    Vilken kombination :)

    Ha nu en skön ledig långhelg!

    SvaraRadera
  14. Oj vad många snygga välj-självare du har hos dig :-) Miss WIllmott dyker upp lite varstans här också, men nu får jag ju se till att skaffa den där euphorbian också...vilket par !!! Tack för påminnelsen om nattviolen, jag har plantor som står och väntar på utplantering, får bli i morgon. Ha en fortsatt fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...