fredag 11 oktober 2013

Blommig fredag/En tuffing

Under en snabb runda med kameran för att hitta en tuffing till blommig fredags temat dök den här ormbunken upp. Helt otippat blir den mitt val. 

 Varför???

Jo, jag tror att ormbunkarna är mycket tuffare än de ser ut. Här i trädgården flyttar de själva in från skogen. De väljer växtplatser där inte så mycket annat vill växa och det blir nästan aldrig fel. 

Ormbunkarna har funnits länge på jorden och verkar vara otroligt seglivade trots sitt bräckliga yttre. Just den här plantan var så förtorkad i slutet av juli att jag rev bort alla blad. Sedan dess har den repat nya krafter och är lika stor och vacker igen. Lite blek om nosen, men så kaxig tillsammans med de bruna starrbladen.
Tuffingen är en Hultbräken Phegopteris connectilis som växer vilt i skogarna här omkring.

Fler tuffingar visar upp sig HÄR

Ha det fint i helgen!

14 kommentarer:

  1. Vackert val av tuffing.

    Önskar dig en trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag tog bort kommentaren som jag skrev tidigare - på finska! Trodde nämligen att jag var hos en annan ...
    Ormbunkarna är riktiga överlevare, och jag tycker om dem som tur är. En del har flyttat in av sig själva, en del fanns när vi köpte huset och en del har vi köpt också. De passar in överallt där det är lite skuggigt.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  4. Det var ju ett bra val! Namnet Hultbräken har jag aldrig hört förut, men bladen ser ju bekanta ut. Ha en skön helg!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Ett fint val.
    Ormbunkarna är så dekorativa.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  6. Hm, ja de har vel vært her siden urtiden! Og så vakre!

    SvaraRadera
  7. Det finns många tuffingar i växtriket...Ormbunken är verkligen både vacker och tuff....kul att vi valde samma växt.....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst var det kul! Men din var flera snäpp tuffare där på klippan vid forsen!

      Radera
  8. Ormbunkar är vackra!
    Kul att den trivs i er trädgård, den passar bra där.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Tuff ormbunke! Verkligen vackra kombos... starrgräset och hultbräken!
    Ha en skön fredagskväll!/Anna

    SvaraRadera
  10. Mmm, jag verkar dock ha lite otur med ormbunkar för de kan vara hur vackra som helst i det fria men så fort de flyttar in i min trädgård så blir de bruna... vette katten vad det beror på!?
    Men hos dig verkar de vara riktiga Tuffingar :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  11. MMM ...en vacker tuffing!Så skir och ändå så tuff.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  12. Jo, de gör ju det ormbunkarna, dyker upp där man minst anar det. Jag gjorde en rabatt med torvblock runt kanten - gissa vad som hände med den? Japp, den är numera grön och snygg. Kram Kristina

    SvaraRadera
  13. Supersnygg tuffing! Gillar när växter flyttar in så där.
    Kram Hélena

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...