lördag 21 september 2013

Nya projekt

på gång!

Alpin-parti, ommöblering, jordgubbsland och ny trädgårdsgång.

 Leif och traktorn brummar på med frakt av stora stenar.....  

 som placeras ut till ett nytt alpinparti. Fortsättning följer...

 I tisdags kom jag igång med en länge planerad ommöblering. 
De två Kaprifolerna på framsidan grävdes bort och ersattes med en gul, perenn slingerkrasse 

Kaprifolerna var fina på försommaren men sedan kom mjöldaggen och förstörde bladen. Nu är de äntligen borta. Det blir spännande att se hur det går med den gula slingerkrassen. Ska den verkligen klara vintern här?

 Idag var det jordgubbslandets tur. Nya plantor planterades.
Jag lägger ut en planka för att gå och stå på då packas inte jorden ihop för mycket.

 Så enkelt det blir att plantera rakt också.

 Revorna har bildat fina rötter och nu är jorden väl genomvattnad av allt regn vi fick i veckan.
Perfekt för plantering!

Ny trädgårdsgång bakom trädgårdslandet, som borde ha varit gjord för längesedan, påbörjades idag.
Plankan är med i leken igen. Bra att ha när man vill gräva en rak kant.

 Grässvålen som grävdes bort lades ovanpå gången för att fylla igen och jämna ut svackorna.

 Nu börjar det likna den plan jag haft i huvudet så länge. Lite jobb fattas, men det sparar jag till morgondagen.

Dagen har varit härlig och som gjord för trädgårdsarbete.
Varma hösthälsningar från Hällan!

6 kommentarer:

  1. Oj...här är det ingen höstvila inte...blir spännande att följa dina nya projekt...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höstvila??? Hösten är den klart bästa tiden för nya projekt, tycker vi. Och projekten är inte bara mina vill jag tillägga, vi är två som planerar och genomför galenskaperna här.

      Radera
  2. Så roliga projekt du har på gång!!Ska bli kul och se hur ditt alpin parti blir:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul när man kommer igång! Mitt vill jag då inte säga om alpin-parti projektet, där har jag en liten, liten biroll bara och rycker in där två par händer behövs, om någon sten måste pallas under t.ex.

      Radera
  3. Ser fram emot att se mer från det kommande alpinpartiet. Kul att det är fler än vi som utnyttjar hösten till trädgårdsprojekt. Underbar luft att vara ute och arbeta i och har man tur hällregnar det inte, utan är så där lagom fuktigt så alla uppgrävda växter trivs och överlever fint. Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag också! Det kommer mer om alpinpartiet så småning om. Precis så är det, hösten är den bästa tiden för plantering.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...