söndag 8 september 2013

30 små Trillium grandiflorum

Föröka Trillium

Trädgårdstips

Idag delades en gammal Trillium grandiflorum i 30 delar! Jag grävde upp den tidigare i veckan. Då var den väldigt torr och stubbig så den fick ligga i en vattenbalja ett bra tag. Sedan gick det riktigt bra att dela upp roten i mindre bitar. Lite våldsam fick jag lov att vara, men alla bitar hade rötterna i behåll när delningen var klar.

Rotbitar av Trillium grandiflorum som sedan planterades i den nya trädgårdslunden. 
Jag satte grupper med 7 knölar med ca 7 cm avstånd. Nu hoppas jag få större och maffigare plantor när dessa tagit sig. De minsta knölarna planterades i nyodlingen och får stå på tillväxt ett tag.

Förra hösten delade jag en annan planta av samma sort och de blommade redan  i våras så det ska inte vara något problem att göra så här. 

Ha en bra ny vecka!


2 kommentarer:

  1. Kul att få så många plantor av en sådan vacker växt. Kommer att bli vackert i lunden med en stor 'tuva'.

    Önskar dig en härlig avslutning på helgen!

    SvaraRadera
  2. Så lurt å lage seg mange planter på den måten. Jeg har bare én eneste trilliumplante og den kan nok ikke deles på lenge enda. Sørgelig for jeg skulle gjerne hatt mange. Tenk for et syn det blir hos deg om et par år! :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...