tisdag 13 augusti 2013

Tromsö botaniska del 1

Många Cremanthodium blommade när vi besökte Tromsö Botaniska Trädgård. Rätt lyckat eftersom det är mina stora favoriter. Jag gillar deras stil med hängande blommor som ofta går i härligt gult.  De med lite vridna smala kronblad är extra läckra. Nästan det första jag såg var just en grupp härliga plantor av Cremanthodium potaninii.
Cremanthodium potaninii
 Cremanthodium potaninii

Cremanthodium potaninii, Tromsö botaniska
Här har dom en perfekt miljö med fuktigt och svalt klimat. 

Cremanthodium potaninii
Leif antecknar på papper jag antecknar med kameran. Först tar jag en blombild sedan en bild på namnskylten.

Cremanthodium pleurocaule
C. pleurocaule

Cremanthodium oblongatum
C. oblongatum 

Cremanthodium oblongatum
C. oblongatum 

Cremanthodium oblongatum
C. oblongatum 

Cremanthodium
Cremanthodium ? Hittade ingen skylt här. Väldigt läcker med mörka nästan svarta foderblad.

Cremanthodium
Cremanthodium ? Någon som vet namnet?

Cremanthodium reniforme
C. reniforme

Cremanthodium reniforme
C. reniforme

Cremanthodium rhodocephalum
Nedanför C. reniforme fanns en stor grupp av små rosa C. rhodocephalum.
 Det var den enda Cremanthodium vi såg som inte var gul. En liknande, men med ljusare rosa blommor, prov odlar vi i alpinpartiet och än så länge går det bra. För att få en riktigt sval miljö är den placerad i så mycket skugga som möjligt.
 En smalbladig, C. sp från Szechuan Kina, provar vi på ett halvskuggit, fuktigt ställe i lundmiljö.
 Egentligen har vi nog alldeles för varmt och torrt här hemma för att Cremanthodium ska trivas. Tidigare har två försök missyckats, men vi ger oss inte utan fortsätter våra försök. 
Har du något bra odlingsknep för dessa favoriter tar jag tacksamt emot det!

Cremanthodium rhodocephalum
C. rhodocephalum

Hoppas namnen stämmer annars ber jag om ursäkt om ngt namn blev fel i det här inlägget. Det var oftast tydliga namnskyltar men ibland var det svårt hitta skylten och att veta vilken växt som hörde ihop med resp. skylt.

Fler bilder från härliga Tromsö kommer...

Ha det fint så länge!

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig resa jag får följa med på via ditt kameraöga...tack för det....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Ännu härligare i verkligheten kan jag lova! Vill dit igen tidigare på säsongen

    SvaraRadera
  3. Hei, den Cremanthodium ? er C. nepalense
    Hilsem fra Tromsø
    Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Martin! Då vet vi vad vi har att vänta om de sådda plantornas namn stämmer, viket de borde göra. Det lär väl dröja ett tag innan de blommar men den är ju helt underbar med de mörka stjälkarna!
      Ulrika

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...