söndag 18 augusti 2013

Ormbunke

Dagens trädgårdstips-rädda växter du trodde var förlorade

Jag har räddat några tynande växter i sommar. En av dem är en "okänd" ormbunke som jag köpte för några år sedan av Larz på Spezialplant. Han hade inget namn på den och var osäker på om den skulle klara sig utomhus, han förvarade den inne i växthuset. Jag slog till ändå för jag tyckte om de strimmiga bladen. Första vintern klarade den, men sen försvann den för att återkomma med ett litet, litet blad det tredje året, förra sommaren. I år syntes ingenting alls ovanför jord. Ibland gör växterna så om "orken tryter" om någonting är fel med andra ord. Jag grävde försiktigt upp jorden där den planterats och fick upp en rejäl klump som jag antog var den tynande ormbunken. Den var vid liv! Men det verkade som att rotklumpen hamnat alldeles för djupt ner i jorden. Rotklumpen planterades om på nytt ställe med grusblandad jord från skogen sedan har den fått extra vatten, näring och skugga bakom en hink. 

Nu kommer nya små ormbunksblad!!!
Jippiii! 
Ormbunke

Så mitt tips är:
Ropa inte -Nej den dog! för snabbt, den kanske bara har tappat orken. Det kan ofta räcka med extra gödsel och vatten, men hjälper inte det är det ofta bäst att plantera om den.

Hej Hopp!

1 kommentar:

  1. Håller tummarna för att den repar sig helt tills nästa år!

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...