torsdag 29 augusti 2013

Guldzinnia 'Jazzy Mixture'-Zinnia haageana

Zinnia mix

Ingenting för dig som kräver ordning och reda i planteringarna, men väldigt roliga om du gillar en spännande färgmix.
Jag har dom på många olika ställen och de har matchat sin omgivning så otroligt fint, tycker jag. Trots att de inte hade några blommor när de planterades ut går färgerna så fantastiskt bra ihop ändå.

Guldzinnia 'Jazzy Mixture'-Zinnia haageana
Samplanterade med Gulbladig mattram blev många gula och gulröda.

Här vid Spetsblomstren Ammi majus går de i krämvit/vinröd.


 Tillsammans med Anisisopen fick de kontrastfärger.



Blommorna kommer ca 3 månader efter sådd så man bör förkultivera. De är inte så stora och ofta tvåfärgade från gräddgult till vinrött. Plantorna blir ca 45 cm höga och ganska spretiga om man inte toppar tidigt.

 

Guldzinnia 'Jazzy Mixture'-Zinnia haageana

Frön beställdes från Rara Växter

 Önskar dig en härlig dag!

2 kommentarer:

  1. Härliga, underbara Zinnia! Jag tycker det är så fint med de mixade färgerna! Jag glömde så Zinnia i år och saknar dem verkligen, måste komma ihåg det till nästa år./ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Nice flowers, nice colors :) Regards

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...