lördag 10 augusti 2013

Drömresa till Tromsö

Min dröm om att få uppleva Tromsö Botaniska trädgård är ingen dröm längre.

Tromsö Botaniska trädgård
Vi var där på riktigt i tisdags. Helt fantastisk! Åk dit om ni kan!  Massor av bilder blev det som jag ska portionera ut i lagom smakbitar.
Först en sammanfattning av hela resan, från måndag kväll till torsdag. Fredag åkte vi hem igen.

Lapporten
Måndag kväll var vi framme i Björkliden fjällby. Härifrån är det bara ca 3 mil till Norska gränsen. Vi fick ett rum med en vacker utsikt mot Lapporten.

Tisdag morgon startade vi nästa etapp mot Tromsö och vid 13-tiden var vi äntligen framme. Det tar sin tid att köra bil i Norge! Efter att ha kört i världens enda rondell under jord började vi närma oss resmålet. Nu gällde det bara att hitta trädgården och en gästparkering. Snart var även det avklarat.
Ojojoj vilken trädgård!
Tromsö Botaniska trädgård
Vi hade inte räknat med att den skulle vara så stor! Det tog oss 4 timmar att vandra runt bland stenar och vackra växter från hela världen. Givetvis var mycket utblommat men många av våra favoriter, Cremanthodium och Gentiana, blommade fortfarande.

Trötta i benen och hungriga styrde vi kosan mot första bästa hotell. Det blev övernattning i Nordkjosbotn i  Vollan Gjeststue. Där var det varmt och fuktigt och svårt att sova, men bra att vi kunde äta frukost redan 6:30 och sedan börja nästa etapp mot Finland och Treriksröset. Vi satsade på att hinna med nio-båten och det gick fint.

Treriksröset
Onsdag kl. 10.15 var vi framme vid röset.
Från Finland bar det sedan av mot Sverige igen och en skön hotellsäng i Björkliden.

Abisko och Aurora Sky Station
Torsdag blev det Abisko och Aurora Sky Station (linbanan). Vi åkte 900 m uppåt till Nuolja där vi vandrade ut på kalfjället. Lite kallt men otroligt vackert och många alpina växter att titta på!

Kungsleden
Sedan bar det utför igen och en kort promenad efter Kungsleden. Här är det fin natur med bl.a. Rhododentron laponicum alldeles intill leden!

Resan avrundades med en god middag och en sista natt i de sköna hotellsängarna i Björkliden.

Nu är vi hemma igen.

1. Vilken fantastisk resa ni har gjort, helt i min smak! Så vackert att få se Norge på det sättet, genom en trädgård. Dit vill jag! Klippträdgården där och bergen i bakgrunden påminner lite om Mallis på något vis..förutom granarna :-)
    Ha en fin kväll!
    Kram Maria

2. Norge är sevärt på många platser får man känslan av att vara långt från Sverige. Fjordarna vi passarade däruppe var otroliga men svårfotade. Vattnet skimrade i turkos med branta fjäll runtomkring.
    Måste bara upplevas!
    Åk dit!

3. Vilken trevlig och inspirerande resa ni har varit iväg på.
    Förstår mycket väl att det fanns många vackra växter att upptäcka.

Ser alla ljuvliga bilder från er trädgård här nedan.
    Jättetråkigt att tiden inte räckte till att komma förbi er då jag var i närheten.
    Förhoppningsvis ska det passa en annan gång.

Ha det gott!

4. Längtar redan tillbaka till den trädgården synd att det är så långt bort.En dagsresa dit då och då hade inte varit helt fel.
    Ja det hoppas vi också. Det är kul med besök!

Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...