fredag 28 juni 2013

Tråkställen i trädgården nr 2

På södra sidan av Svalans bädd finns en liten "öken".
Här har alltid varit tråkigt, torrt och magert. Vad jag än planterat här så har det slutat med öken.
Trädgård
 Det är ingen stor yta, men ack så störande! Under en buske i gassande sol.
VAD GÖRA?

Rabattkant
Provar med att bygga upp en kant av stenar, fyller på med mer jord och dynga och planterar en gammal favorit, Koreansk plymspirea Aruncus aethusifolius, årets perenn 2010.
Perennagruppens sida kan du läsa mer om den lilla favoriten.  

Hoppas det här hjälper.

I och med att kanten blev mer tydligt markerad av stenarna som lades dit blev stigen mycket vackrare, tycker jag. Aningen smalt blev det på ett ställe, men Leif kunde trixa sig emellan med åkgräsklipparen iaf. Det tänkte jag inte på när jag byggde kanten, utan placerade bara stenarna innanför den tidigare kanten. Den här stenkanten är i och för sig enkelt flytta lite, just där, och bredda stigen om det skulle behövas. 

Trädgårdsgång

Trädgårdsgång
Nu är det bara att vänta och se om det här lyckas bättre än tidigare försök. Stenarna brukar hjälpa genom att de skuggar jorden och växternas rötter. De håller även kvar mer fukt i jorden. Rötterna söker sig ner under stenarna vilket gör att växterna klarar torrperioder bättre. 

Hej&Hå!

5 kommentarer:

  1. Jag älskar som du sten. Det är så fint!

    Hur ofta trimmar du runt dina stigar för inte kan du klippa med gräsklipparen ända mot?
    Du ska se att när du nu fyllt på med organiskt gödsel och en växt som skuggar, så kommer det att sluta vara öken!
    Väldigt fint blev det. /Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena! Ja det blir trimning varje gång vi klipper gräset. Bäst är att trimma före klipparen kommer. Vi gödslar aldrig gräset för att slippa klippa så ofta.

    SvaraRadera
  3. Hej Ulrika, tack för visningen i onsdags, så snällt att du tog dig tid fast det ej var inbokat från oss. Det är verkligen fint i din trädgård. Jag undrar vad namnet på den vita klövern är som jag köpte av dig till mig och tant Mimmi? Skulle vara roligt att läsa lite mer om den. Nästa fråga; har du någon röd kvanne till försäljning?
    Mvh Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ja fråga 2. Nej det finns inga Rödkvanne. Fick bara fram 3 st förra året som jag planterat ut i trädgården i år.
      Sådde inga i år-så dumt! Vi får se om det blir några nästa år istället. Rödkvannen är så fin.

      Radera
  4. Tack för ett trevligt besök, det var bara roligt att ni kom förbi! Jag missade att sätta namn på plantorna, dom kom direkt från lagret kan man säga. Månskensklöver Trifolium ochroleucum ca 50 cm hög ljusgul. Här finns en bild om du vill se den blomma:

    http://spettospade.blogspot.se/2013/02/blommig-fredagmin-favorit-farg.html

    Ha det bra!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...