torsdag 20 juni 2013

Tråkställen i trädgården nr 1

Vissa ställen stör jag mig på. Vissa ställen blir aldrig bra. Vissa ställen är riktigt besvärliga. Vissa ställen är så trista att de aldrig blir fotograferade. Nu får det vara slut med detta!
Det är dags för trädgårdsfix, trolleri, makeover-kalla det vad ni vill- nu ska helt enkelt alla tråkställen förvandlas till det bättre.
Det kommer att bli en hel del inlägg om de här tråkställena under sommaren. Jag ser det som ett bra sätt att verkligen komma igång och bli motiverad att göra något åt de här störande inslagen i trädgården.

Första stället att attackera blev östra kanten i Giganten. Här var det fint en gång med mörk Revsuga och svarta Borstnejlikor. Nu hade samma växter bildat ett virrvarr och intrycket det gav var inte alls vackert. Dessutom kunde ogräset lätt slå rot och det var besvärligt att rensa.

  Det var bara det smala området närmast kanten som behövde en makeover. 

I söndags satte jag igång, rensade först bort Revsuga och Borstnejlikor.

 Samlade sten, byggde upp en kant och fyllde på med gödslad jord.

 Här har jag placerat ut plantorna, olika Heuchera och tre plantor av ett litet gulbladigt gräs,  Deschampsia cespitosa.

 Nu är det fixat och klart. Plantorna av Heuchera är små men de brukar ta sig rätt fort när de kommer i jorden. Jag har delat stora köpta plantor och förökat några från trädgården.


Nu är det bara att ge sig på nästa tråkställe. 

Hej&Hå!

3 kommentarer:

  1. Visst är det så...vissa ställen bara flyter och andra bråkar hela tiden...ditt fix blir nog toppen....=)
    Önskar dig och de dina en skön midsommar...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  2. Spännande projekt! Har också en del omöjliga hörn att ta tag i.

    Ha en riktigt finfin midsommarhelg!
    Rebecca

    SvaraRadera
  3. Tack för en härlig trädgårdsrunda runt i din blogg. Du har en fantastisk trädgård :)

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...