tisdag 14 maj 2013

Just nu, på gång och ett enkelt såtips

Jag har tagit ledig hela veckan för att kunna njuta och trädgårdera. Vi ska även ta en sväng förbi Spezialplant och tokshoppa. Solen skiner, blommorna blommar och fåglarna spelar. Vad kan man mer begära?

Tulipa Concerto
 Några som blommar  just nu är Tulipa Concerto, en riktigt tidig och väldigt vacker tulpan. Bestämmer redan nu att många fler ska sättas till hösten.
 Corydalis transylvanica
 Corydalis transylvanica (Från förra årets tokshopping, Spezialplant)

Rosea Flore Plena
Hepatica nobilis Rosea Flore Plena tittar upp mellan Hasselörten Asarum europaeum

Bägarlönn Glaucidium palmatum Album
Andra växter på gång är Bägarlönn Glaucidium palmatum Album


Tulipa tarda en liten gulblommig, botanisk tulpan.

 Trillium albidum
Trillium albidum

Trillum
Frön av Trillium som såddes färska, direkt i höstas, har nyss grott.

Så tips-Trillium
Väldigt enkelt faktiskt! Förra hösten togs övermogna, blöta och kladdiga frökapslar som börjat dra sig ner mot jorden. De mosades sönder och spreds ut ovanpå jorden i ett fuktigt, halvskuggigt läge i trädgården. Sådderna märktes sedan ut ordentligt för mitt minne verkar raderas helt under vintern. 

Trillium
Lite äldre frösådda Trillium ska snart skolas ut för att växa till sig bättre. När jag sådde de här litade jag till mitt minne, dumt nog. När det sedan grodde hade jag inte den blekaste om vad det kunde vara. Som tur var åkte vi iväg till Larz Danielsson  för att växtshoppa, i samma veva. Han visade ett hörn bakom växthusen där han häller ut gamla frösådder efter ett antal år.  En hel del gamla fröer hade grott där och jag såg några små, smala blad som liknade mina okända groddar. Det var Trillum plantor. Så lärde jag mig det, men jag minns ju inte vilken sort det är. 

Nu tar vi en skogspromenad och spanar efter murklor.
Ha en riktigt fin tisdag!

4 kommentarer:

  1. Våren har hunnit lite längre i dina rabatter mot mina.
    Den fyllda rosa Blåsippan är sååå vacker.
    Ljuvliga bilder!

    Vad roligt att fara till Larz och tokshoppa.
    Ha det så kul och du berättar väl i ett inlägg vilka inköp det blev.
    Hälsa till Larz från mig :=)

    Kör försiktigt!

    SvaraRadera
  2. Tokshoppa lät trevligt. Jag har lovat mig själv att inte handla i år, hur länge går det bra ?
    Ser fint ut i dina vårrabatter :)

    SvaraRadera
  3. That double pink Hepatica is so pretty. My blue ones grow in the shade under my trees. I also really like Asarum europaeum, with those shiny leaves.

    Good luck with all of your new Trillium seedlings. You will have lots of pretty blooms when those mature.

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...