torsdag 9 maj 2013

Blåsippa, Scilla rosenii och Kejsarkrona


 Hepatika nobilis
 Hepatika nobilis

Scilla rosea
Scilla rosenii 
Ny bekantskap, fick med en lök från Larz Danielsson förra våren. En stor Scilla som påminner lite om en hundtandslilja. Gillar den!

Kejsarkrona, Fritillaria imperalis
En urgammal Kejsarkrona Fritillaria imperalis har fört en tynande tillvaro under många år. Bara några fjuttiga gröna blad har visat sig, aldrig någon blomma. Nu efter en slösande gödsling under ca 3 år har den bunkrat upp och kommer att blomma! 

TRÄDGÅRDSTIPS
Tro inte att det inte går att odla Kejsarkronor häruppe. Det går hur bra som helst bara du har förstånd att GÖDSLA! Nu har jag bevisat det. Den här löken kommer från en påse som Leif planterade för länge  sedan, säkert 15 år. Lökarna ville inte växa utan tynade bort mer och mer. I första räddningsaktionerna provade jag att flytta lökarna men det blev inte heller lyckat. Tillslut var det bara en stackars lök kvar.

Med tiden har jag lärt mig att här uppe måste man skämma bort sina lökar med gödsel på våren, kanske lite benmjöl eller höstgödsel på hösten också. Men jag tror att det viktigaste är att lökarna har tillräckligt med näring på våren när allt ska sugas upp i bladen. När bladen senare vissnar ner åker näringen rakt ner i löken och resulterar i en kraftig planta nästa vår.  
Vad man gödslar med har mindre betydelse. VRÄK PÅ BARA! Ta lite extra mer än du tror är nyttigt. Mylla ner och vattna. Löken bara myser och växer.

Idag regnar det-perfekt gödsel väder-måste nog ut i blötan ett tag :)

6 kommentarer:

  1. For et herlig blått skue av vårblomster hos deg!Scillaen var virkelig nydelig. Har ikke sett den typen før. Jeg er spent på hvilken farge min keiserkrone har når den slår ut i blomst. Husker ikke om den er gul eller orange. Noen overraskelser skal man da ha:)

    SvaraRadera
  2. Man kan nog ana färgen utifrån bladfärgen, men jag ska väl inte avslöja för mycket ;)

    SvaraRadera
  3. Tack för tips om gödsel till kejsarkronan.
    Har testat den förr, men den har bara fört en tynande tillvaro.
    Så i höst planterade jag ännu en.
    Den har inte börjat växa än, men om den överlevt vintern så skall den dränkas av gödsel.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätta takter, lycka till!

      Radera
  4. Jaha, där ser man! Jag ska minsann börja gödsla våra "bara-blad-kejsarkronor". Även om det är Skåne. Och först ska jag försöka flytta dem.
    Vacker header du har förresten. Mycket vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det fungerar säkert i Skåne också.

      Radera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...