onsdag 3 april 2013

Omskolning av tomat plantorna

tomater
Nu var det dags att ge alla de nio tomat sorterna mer plats. I sommar vill jag ha kraftiga plantor med många härliga tomater. Jag blir så imponerad när jag ser ett stort fat med tomater i olika former och färger.

Det är första gången jag sår så många, annars har jag nöjt mig med två sorter då utrymmet i växthuset är pyttelitet. Just i år tänkte jag slå på stort och beställde hela tre sorter. Tumbler F1(röd körbärstomat busk/ampeltomat), Gardeners Delight (körsbärstomat) och Black Cherry. (Tycker att det är bra att odla små tomater häruppe eftersom dom mognar snabbare) 
När de första tre sorterna var i jorden hade jag turen att vinna 6 sorter hos Fia med bloggen En trädgårdsälskares betraktelser. Jag fick välja i en lång lista och valde Zloty Ozarowski(orangegul), Aranca(röd cocktail),Yellow Pearshaped, Inchir Orange, Green Zebra och Cherokee Purple
Nu blir det en planta av varje i växthuset i stället.

Black Cherry ska visst vara en jättegod tomat, läste det på den här sidan i den fantastiska bloggen Köksträdgården.

Trädgårdstips
Tomatplantorna blir lätt långa och gängliga, men det är enkelt att fixa till. Sätt bara ner plantan djupare i krukan när den skolas om. Nya rötter växer ut efter stjälken och plantan blir stadigare. Om oturen är framme och stjälken bryts av den omilda behandlingen är det ingen större fara. Tomater rotar sig eller läker, vet inte riktigt vad som händer under jorden, väldigt snabbt. Jag låtsas som ingenting och då brukar den skadade repa sig på några dagar.

Ha det fin, fint!

1 kommentar:

  1. Gott med egenodlade solvarma tomater.
    Själv nöjer jag mig med en sort :=)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...