söndag 14 april 2013

Aurikelteater, minipensé och trädgårdstips

Fick en hel del gjort idag. 
Minipensé
 Minipenséerna vågade sig äntligen ut i solskenet på bron. Glada små Penséansikten vände sig mot solen!

Aurikelteater
 Aurikelteatern jag snickrade ihop under påskhelgen åkte ut i solen och målades svartbrun.
Synd bara att jag har så få Aurikler att ställa in. Det får bli några andra fina plantor i teatern i år istället. Till nästa år ska jag förbereda mig bättre.

Växt-etiketter
Trädgårdstips
Återanvändning av etiketter tycker jag är himla bra. Tog fram en bunt använda och skrubbade av texten med Svinto, nu är dom rena och fina igen. Det här tipset kommer från Fröpåsen. Tack Maria!
Nu går det som en dans att rengöra etiketterna från blyerts texten.  
Goda råd kan man inte få för många av.

Tack vare det tipset hann jag också med prickling av pytte, pytte små Rhododendron plantor. Små plantor, men oj vilka rötter dom hade! Jag hade hämtat granförna intill en granstam, där snön tinat bort, tidigare i veckan. Blandade den med lika delar ogödslad torv. För att få blandningen ännu mer porös tog jag i lite vermikulit och små lekakulor Skolade även ut Anisisop och Aquilegia 'Jewel'.

En riktigt bra dag!

Ha det gott allihopa!

11 kommentarer:

  1. Aurikelteater kunne jeg veldig godt tenkt meg. Så flink du er.
    Ja, i dag har jeg også prikla i timer og de må ut i drivhuset fortest mulig. 10 grader er i det kaldeste laget for røtter som skal etablere seg på nytt. Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja det blir verkligen skönt när vi kan flytta ut i växthus. Brukar vänta till slutet på april, men värmefläkt är ett måste även då.

      Radera
  2. Jag har också planterat penseer idag, men tar in dem på natten.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina kom in tidigt i går kväll. Lärde mig av misstaget med minipåskliljorna som aldrig repade sig.

      Radera
  3. Oj vad du varit duktig...ser fram emot att se din aurikelteater fyllas...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. For et fint aurikelteater! Dette blir nydelig:)
    Spennende med små rhododendronplanter. Er det fra frø eller stiklinger?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det! De är frösådda, 3 låga sorter, därför extra små.

      Radera
  5. Va kul att du fick sån nytta av mitt lilla den-som-spar-han-har-knep :) och kul att du länkade.
    Det var en trädgårdsmästare som gav mig tipset att bara blyerts håller i alla väder, svårt att tro på nåt vis men så är det!
    Ha det fint! /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja blyerts är bäst, sitter som berget! Därför är ditt Svinto-tips så bra. Det är nog det enda som tar bort blyerts, tror jag. Suddgummi funkar, men inte alls lika bra.

      Radera
  6. Viser du snart aurikler i teateret ditt?

    SvaraRadera


Tack! Jag blir så glad för din kommentar! Den behöver inte vara lång.
Ulrika

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...